Бившият финансов министър Симеон Дянков е убеден, че от Панамските документи ще изскочат имена и на български политици.
В предаването "120 минути" по bTV Дянков коментира от Вашингтон, че ако имената на политиците не излязат от българските медии, това ще бъде направено от чуждестранни издания.
Между среден 3 и добър 4 по шестобалната система пише Дянков на управлението на кабинета в момента. Преди 6 месеца бих дал доста по-висока оценка, призна Дянков.
„В момента няма смелост да се правят сериозни реформи. Където те се правят, например при министър Румяна Бъчварова в МВР, всъщност се блокират в парламента и от опозицията, и от управляващото мнозинство”, коментира бившият финансов министър.
Според него здравният министър Петър Москов не си върши добре работата.
В това министерство трябва да чакаме следващ министър, за да видим реални реформи, е мнението на Дянков.
Вижте целия разговор на Светослав Иванов със Симеон Дянков с включване от института Питърсън, Вашингтон:
- Добре сте дошъл, господин Дянков! Позволете ми да започна нетрадиционно, но пък и събитията от седмицата го позволяват. В началото на мандата Ви като финансов министър бяхте чест обект на карикатуристи. Помня, че Ви сравняваха с Брад Пит тогава, Вие не се засегнахте.
Да така е, политиците от света често са обект и на карикатуристи, и в различни други предавания, и това е в реда на нещата. Защото в крайна сметка те определят голяма част от разговорите в обществото. Често грешат политиците в България и смятам, че карикатурите по един доста добър начин показват на народа неща относно това как се справят политиците и дали си вършат добре работата.
- Започвам така, защото от няколко дни в България бушува един огромен медиен скандал заради поредица от много спрени карикатури, много от тях са свързани с премиера. Какъв знак за една държава е изтриването от интернет на цялото творчество на един карикатурист?
Много лош знак, защото показва, че свободата на словото в България вече няколко години продължава да става все по-проблематична. И тази година явно вървим нататък. Това е една от негативните тенденции, с която България се знае в света в последните няколко години. В различните индекси за свобода на словото в България и последните 6 години е спаднала с 80 места. Вече сме на 110-о място в света, не само в Европа, но и много по-назад от някои страни в Латинска Америка, даже и в Африка. Политиците не трябва да се притесняват, че ги показват по един или друг начин в медиите.
Добре. Сега към другия голям скандал с международно измерение, много се говори за скандала с офшорките. У нас много мъже ходят по горите и извършват граждански арести на бежанци. Но да Ви питам за офшорките. Знаем едва няколко български имена от 150 души, засега няма политици, Вие имате ли офшорка?
Не, не съм имал, и в момента нямам офшорка. Офшорки имат предимно два типа хора. Едните са бизнесмени, които или искат нещо да прикрият, или някоя трансакция, или искат да избягват лоши данъци. В България, за радост, от няколко години имаме добър и нисък плосък данък, така че тази причина е отпаднала за повечето български бизнесмени и отпада другата причина да се прикриват разни връзки между бизнесмени и властта. В България сега ги има много, убеден съм, че и в миналото ги е имало. Ако е така, аз очаквам с нетърпение да видя офшорните кампании на някои от българските политици – и в миналото, и сега. И е интересно защо това не се появява в медиите, защото в останалите страни, където тази компания нашумява – в Англия и САЩ, големият фокус е върху политиците, не върху бизнесмените.
Това, което знаем и което беше съобщено, е, че няма български политици в списъка в тези 150 души. Нещо, в което всички хора сме длъжни да се съмняваме. Според Вас ще излязат ли имена на български политици?
Да, според мен има български имена в този списък, също съм убеден, че те ще излязат. Дали ще излязат през българската медия, която е основен източник на тази информация, да видим. Дори да не излязат оттам, ще излязат от други места. Цялата информация е в Англия, цялата информация е в Америка, така че ако българските медии или източникът на тази информация, нарочно се бави...За мен това е нарочно поведение. Не е случайно, че се започва с бизнесмени от близкото ни минало, те ще излязат от друго място и за пореден път ще покажем, че в България липсата на свобода на словото се изявява в световни афери като офшорната афера.
В тази ситуация, слушайки Ви, аз също съм си мислел дали не може журналистът, който разполага с тези документи, да ги сподели със своите колеги, за да стане по-бърза самата обработка на тази огромна база с офшорни сметки, имена, абревиатури, но засега това не се случва. Вие бяхте финансов министър, може би разполагате с офшорни сметки на политици в различни части на света. По време на Вашия мандат като министър имаше друг скандал със сметки в Швейцария, тогава германците поискаха отваряне на тези сметки.
Да, точно така. 2010 г. имаше скандал с изтичане на информация в швейцарски сметки, те стигнаха до Германия, ние пробвахме да вземем от германските власти малко от тази информация. Беше трудно, но информацията дойде и в НАП, и в Министерството на финансите. По същия начин трябва да се действа и сега. Аз бих посъветвал и българските медии, и самата власт да не чакаме един-единствен източник, който има интерес всеки ден по малко да изважда бизнесмени, съмнявам се да изважда политици, поне не изглежда така. Тази информация я има в Германия, в най-голямата медия, която тръгна с това. И аз бих казал, че и властта, и другите медии трябва вече да поискат от този източник. Има и други източници, не е начинът, по който в момента става, капка по капка, и все едно няма политици в тези списъци.
Звучите като човек, който е убеден, че има политици. С какво е подплатено това Ваше убеждение?
Просто разглеждайки другите държави. В някои други страни се почна както в България. Италия е такъв пример. След като италианските власти започнаха да ровят и казаха, че ще стигнат директно до информацията, внезапно се оказа, че има политици, и то доста - на национално и местно ниво. Убеден съм, че в България при по-голяма активност от страна на властите и другите медии ще стигнем до тази информация. Не е логично да се виждат сметки отпреди 20-25 години, от началото на прехода, тогава данъците бяха доста по-високи, имаше обективна причина. Но след като намалихме данъчното бреме, съм убеден, че другата теза, тази, която споменах, за съвместната работа между някои медии и някои политици продължава и днес, продължава и през целия преходен период. И това е по-интересната част от тези данни. Щом излезе в Исландия, щом излезе в Англия – държава, която има много резки регулации по тази тема, съм убеден, че български политици са замесени в това.
Затова ли сравнявате с Уотъргейт?
Да, затова го сравнявам с Уотъргейт, защото веднъж като излезе цялата информация, помните доста трудно и болезнено излезе цялата информация, трябваше близо година да излезе тогава, но когато излезе, се видя колко корумпирана е цялата политическа система в САЩ преди 40 години. Ние се съмняваме в нашата политическа система, често сме говорели по един или друг повод защо не вярваме на нашите политици, от края на миналата седмица излезе нова информация от Европейската банка за възстановяване и развитие, че над 70% от българите са недоволни от властта, смятат, че политическата власт не работи в техен интерес. Точно затова очаквам Панамските документи да покажат как е работила задкулисно властта в продължение на години.
Какво очаквате - Панамските документи да покажат зависимости между бизнесмени и политици?
Очаквам да излязат два типа офшорки, два типа сделки. Първата, която почва да излиза, но само от страна на бизнесмени по време на приватизацията в България, 90-те години, началото на 2000 година, когато доста приватизации минаха, голяма част от тях минаха по неособено прозрачен начин и държавата не получи голямо количество пари. Ще е интересно да се види къде са отишли голяма част от тези пари, аз съм убеден, че са отишли при политиците, които тогава са водели политически процес и съответно приватизациите. Убеден съм, че сред тях има и хора с офшорки. Втората група, която и в момента съществува в България и която се изхранва основно от това да работи с едни или други бизнес интереси в ущърб на държавата, особено с обществени поръчки. Така че очаквам и в сегашните политици да излязат имена с офшорки.
Тоест Вие направихте директния паралел: история на прехода с историята зад офшорките. Нещо, за което говорим в „120 Минути“ от миналата седмица. Сега, говорейки за новото време и политиците, които чрез свои бизнес фаворити се изхранват по някакъв начин, да Ви попитам нещо. Статистиката показва, че офшорни фирми от Вирджинските британски острови са сред най-големите инвеститори в българската икономика. Това какво означава?
Според мен означава, че една част от спечелените обществени поръчки, защото в последните години големите сделки в България са покрай европейски средства, главно покрай големи обществени поръчки значителни средства влизат в държавата. Ние се хвалим с това, това е положителна черта да получаваме евросредства, но от друга страна, кой изпълнява тези поръчки, съмняваме се. Знаете, че дори в началото на тази година премиерът Борисов реши, че някои от обществените поръчки не изглеждат добре и ги прекрати, което само по себе си показва, че има проблем, но ние имаме обществени поръчки по евросредства вече 7-8 години. Значителна част от тях са влизали в ръцете на бизнесмени, които са се разбирали с част от политическата класа. Това очаквам да излезе в някои от офшорните сметки.
Ако Вие сте прав в това, което прогнозирате, то би имало 2 последствия: политическа криза на местно ниво и евентуално връщане на пари в Брюксел в големи размери, това е един от вероятните сценарии по Вашата логика.
Да, вероятен сценарий е. Първо, видяхме, че политически кризи в някои държави има и тепърва ще има, видяхме, че един премиер падна от власт, в Лондон също се вижда как Дейвид Камерън в момент в който Брекзит е основната тема и цялото правителство и цялото общество се занимава с това, цялата минала седмица той показваше данъчната си декларация от последните 10 години, извиняваше се, че е направил такава грешка и беше открит, че е направил персонална грешка. За сравнително малка сума. Ако в България излезе такава информация, а съм убеден, че ще стане, какво да се прави с политиците, каква отговорност да се търси от тях и какви суми ще трябва да се връщат в Европа? За мен това е възродителен процес, защото получаваме много пари от Европа, но ако се окаже, че не са добре използвани, част от тях влизат в нечии джобове, по-добре е да се изчисти системата.
Господин Дянков, в този контекст припомням, че Вие бяхте финансов министър, до колко бяха нагласени тези обществени поръчки – по Ваше време и сега, а и преди това?
Трудно е да се каже, затова ни трябва и информация отвън, Панамските документи представляват много добър източник на информация, която по разбираеми причини не стига до финансовия министър. Защото ако беше стигнала до нас, ние и НАП, и митници, и самото министерство щеше да действа по съвсем различен начин, но корупцията е нещо скрито. Виждате, политици, бизнесмени, някъде на тъмно, далеч от хорските очи се разбират за обществени поръчки. Така че на вашия въпрос – не, нямахме такава информация за изкривяване на обществени поръчки. Също искам да кажа, че първите години на нашата власт, когато министър беше Росен Плевнелиев, по негова инициатива, която смятам за много полезна, всички обществени поръчки се правеха на най-ниска цена. В този случай е по-трудно да се правят разбирания относно кой да спечели обществената поръчка. В последните години това не е така, не се печелят на най-ниска цена, според мен създава доста по-голяма възможност за корупция, разбирателство за самата процедура.
Два други въпроса, свързани с разход на публични средства. Позицията Ви по здравната реформа на Петър Москов, подкрепяте ли начина, по който Москов прави реформата?
Не, не я подкрепям. Първо, няма такава реформа, явно се говори много, дават се различни и често екзотични идеи относно това, което трябва да се направи в здравеопазването. Много допълнителни пари влязоха в здравеопазването – и миналата година с над половин милиард, и по-миналата година с 380 милиона, така че за последните 2 години и малко над 1 милиард лева допълнителни пари са влезли в здравеопазването. Това не е някаква промяна или ако има промяна, то тя не е за добро. Смятам, че това в министерство трябва да чакаме следващ министър, за съжаление, за да видим реални реформи. Реформите, които сега се говорят или са твърде малки, или като пръстовите отпечатъци откровено ни връщат назад по времето на комунизма.
От здравното министерство към финансовото. Защо периодично България продължава да увеличава външния си дълг, теглейки нови и нови заеми? Последният от миналия месец е в размер на 2 милиарда евро. Предишнияпът казахте в „120 минути“, че с новите заеми кабинетът си гарантирал спокойствие, но това не може да продължава прекалено дълго. Това беше миналата есен, а сега тази пролет имаме нов заем от 2 милиарда евро. Защо?
Продължаваме да имаме сравнително спокойствие, което показва, че в рамките на това управление ще се теглят доста повече заеми в сравнение с нашето, където се опитвахме да съкратим и дефицит, и външното. В момента - дали защото е коалиция и всеки партньор иска да се покаже, че са добри към избирателите си и не искат да правят сериозни реформи, но факт е, че се теглят все по-големи и по-големи заеми, външният ни дълг и въобще публичният дълг е удвоен в рамките на само 3 години. Част от това, разбира се, покрива дефицита, но въпросът е защо има дефицит, при положение че европейската икономика и българската икономика вървят по-добре? Отговорът е популизъм. В момента няма смелост да се правят сериозни реформи. Където те се правят, например при министър Бъчварова в МВР – една от най-тежките реформи, всъщност се блокират в парламента - и от опозицията, и от управляващото мнозинство.
Преди година дадохте сравнително висока оценка за финансовия министър Горанов. Сега каква е тя?
В крайна сметка в коалиция зависи от цялото правителство и от премиера по какъв начин ще се води финансовата политика. Финансовият министър в този случай не е вицепремиер, както бях аз. Има доста по-малки функции и доста по-малки възможности. Условно казано, да натиска другите министри да са дисциплинирани. От тази гледна точка не бих казал, че проблемът с взимането на толкова много дългове е на финансовото министерство. Той е на общото управление и на парламента, които в момента според мен се опитват да имат спокоен живот за сметка на бъдещето, защото като се взимат тези дългове, просто бъдещото поколение ще ги плаща. От тази гледна точка смятам, че сравнително казано, финансовият министър Горанов си върши добре работата, но доста други министри не си вършат добре работата. Такъв пример е министър Москов. Там се дават много пари. Резултати няма или резултатите са отрицателни. В икономическото министерство, което сега би трябвало да мисли как след толкова инвестиции в инфраструктура трябва да се съживи бизнесът покрай тази инфраструктура. Там реално действие няма. Така че по-скоро аз виждам проблемите в няколко други ключови министерства, не във финансовото.
От известно време си говорим за картел в горивата. Започна разследване има ли картел или няма най-после. Та има ли картел според Вас в ценообразуването?
Аз не смятам, че ще докажем присъствието на картел. Просто секторът е специфичен, самите бензиностанции са сравнително близки една до друга. Те просто пресичат пътя и виждат каква е цената на другата бензиностанция. За да са конкурентноспособни, правят същата цена. Така че в този сектор аз не смятам, че дори и след анализи ще можем да покажем присъствието на картел. И на други сектори, аз съм давал за пример обществените поръчки и строителството, където присъствието на картел е сравнително по-лесно да се докаже. Надявам се Комисията за защита на конкуренцията, когато се образува в новия си формат, да се занимава именно с такива сектори.
В края на този разговор да спазим традицията. Оценката, която ще дадете на управлението в България в момента на кабинета като цяло по шестобалната система.
Върви надолу. В момента е между среден 3 и добър 4. Преди 6 месеца бих дал доста по-висока оценка. Защо върви надолу? Защото докато в първата година по ясни причини и за мен, и за повечето от нас, трябваше да се търси политическо спокойствие и то се намери. Това е успех на премиера и на това управление. Вече във втората, третата година на правителството трябва да се търсят решения от една страна на проблеми като демографската криза и здравеопазването, от друга страна, да се търси по-голям растеж. Не виждам нито едното, нито другото да се прави. Когато някой се опитва да го направи като министър Бъчварова, която за мен в момента е най-големият реформатор в правителството, тя се спъва от колегите си в парламента, което за мен е голяма грешка.
Утре премиерът ще отговаря на въпросите на Цветанка Ризова и на въпросите на нашите зрители. Какво бихте го попитали?
Кога ще затвори икономическото министерство и с тези пари да се направи нещо по-полезно?
Г-н Дянков, наистина е много интересно да се разговаря с Вас. Връща ли Ви се в България, политиката?
В политиката не, поне не в рамките на следващите няколко години. Иначе да, имам много приятели там. Често все още ходя на археология, когато идвам в България, така че често мисля за връщане, но не в политическата система.