Промени в Закона за автомобилните превози, предложени от ДПС и „Коалиция за България”, докараха автобусните превозвачи до ръба на ефективна стачка.
С едно от предложенията се въвеждат нови възможности контролните органи временно да спират дейността на превозвачите.
Според предложенията, дейността на превозвача ще се спира за срок до 3 месеца, в случай на смърт или при невъзможност ръководителят на транспортната дейност да работи. Санкцията ще се налага и ако фирмата не отговаря на изискванията за финансова стабилност.
Временно от дейност ще се спират и компании, чиито ръководители не отговарят на изискванията за "добра репутация" или за професионална компетентност.
В европейският регламент, с който трябва да се съобразим се дава срок, в който фирмите да отстранят нарушението. А санкцията следва едва, ако не го направят.
В нашия закон подобни срокове също има, но са разписани в друга глава и не е ясно как кореспондират с предложените промени.
Неяснотата , според автобусните превозвачи, е умишлена. „Каква е целта? Целта я виждаме - някоя фирма иска да заеме мястото или позицията на друга фирма, това означава държавен административен рекет”, коментира председателят на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България Галя Топалова.
„Това е с цел да се завиши контрола и превозвачите да станат малко по-отговорни към дейността си ", коментира Георги Свиленски от левицата. Според вносителите, с новите текстове се намалява административната тежест върху бизнеса.
Законопроектът тепърва ще бъде обсъждан в парламентарната транспортна комисия. Превозвачите заплашавт с ефективна стачка, ако текстовете бъдат приети от депутатите. Тяхното Национално сдружение обединява фирми, които разполагат с общо около 7000 автобуса.
Жълт сигнал и за такститата
Предложените промени "сипват сол” в една от раните и на таксиметровата дейност у нас. Въвежда се ново изискване за издаване на разрешение - водачите да нямат задължения за данъци и осигуровки.
„В момента съм спрял да ги плащам , защото не ми стигат парите Имам 8 деца; на тия 8 деца като им дам по 2 лева за закуската колко остават?", пита таксиметровият шофьор Никола.
Предлага се още: разрешението за извършване на таксиметров превоз да важи за три години, а не както е сега - за една.
А валидността на лиценза за обществен превоз на пътници и товари - да се удължи от 5 на 10 години.