Доклад на комисия по качеството към регионалното ведомство показва, че от 61 пътя в гаранция на практика 81% са с дефекти. Това съобщи самият ресорен министър Десислава Терзиева.

„Заварих едно състояние, в което качеството не беше на дневен ред. Сега течащите тунели на АМ „Люлин” се ремонтират за 250 000 лв. 35% от републиканската пътна мрежа е в окаяно състояние”, подчерта пред Дарик Терзиева. Според нея държавата трябва да започне нова политика и всяка година да инвестира в поддръжката на по-малките пътища.

„Написали сме програма, така че от следващата година да започнат да се инвестират определени средства, съобразно наличните бюджетни средства. Освен това по ОП "Региони в растеж" успяхме да договорим на експертно ниво около 170 млн. евро за изграждането на пътища от втори и трети клас”, изтъкна министърът.

На въпрос за пътя до Рилския манастир, Десислава Терзиева подчерта, че има направена процедура за определяне на проектант и догодина по новата оперативна програма трябва да започне изграждането.

„АМ Хемус е в приоритетите на правителството. Тя е записана в индикативните проекти по ОП "Транспорт”, каза още министърът и допълни, че АМ „Струма” трябва да се построи задължително през следващия планов период, защото това е условие на ЕК. Стойността й е около 750 млн. евро, което на практика е цялата сума на оперативната програма.

„С министъра на транспорта сме предложили съфинансирането от страна на България да се увеличи като проценти, което ще даде възможност през следващия период да се инвестира в повече проекти”, информира Терзиева и подчерта, че това трябва да бъде в рамките на бюджетните възможности.

В отговор на въпрос за Западната дъга на София тя обясни, че търгът е бил отменен от АПИ, „тъй като кандидатът беше останал само един и ще започне нов търг”. Тя добави, че финансиране и време за изграждането на дъгата има. „Тунелът под Шипка също е приоритетен проект и е свързан с проекта за обходен път на Габрово. Никой никога не е казвал, че тунелът е изваден от някакъв списък – напротив – той е в индикативния списък на ОП "Транспорт". За изграждането му ще се необходими 80 млн. евро”.

По отношение на зимното почистване министърът каза, че АПИ е отделила 60 млн.лв., но това не означава, че всички пари трябва да се похарчат за тази цел. Ако останат средства, те ще бъдат предвидени за рехабилитация на пътища.

Във връзка с проблемите с водоснабдяването министър Терзиева подчерта, че през 2009 г. предишното правителство е спряло много водни проекти. "Тогава бюджетът е бил друг и е имало възможност да бъдат довършени проектите. Сега те са замразени и няма как с наличния бюджет да се довършат".