„Армия" от 2700 родители ще се включи в процеса на провеждане на матурите, за да се осигури честността на провеждането им. Това каза министърът на образованието и науката Меглена Кунева по време на среща с представители на родителски асоциации.

Родителите ще присъстват на няколко места - при запечатването, при отпечатването на всяка една от залите, при отваряне на паролата за изпитния материал, при размножаване на изпитните материали, при камерите за наблюдение. Те ще се включат и при наблюдението на санитарните помещения, обясни заместник-министърът на образованието Диян Стаматов.

Подборът на родители ще бъде по предложение на училищните настоятелствата или на родителските комитети, като педагогическите колективи ще одобрят на заседание имената на тримата, които ще бъдат предложени на директора. Ще има и резервни участници в матурите, ако нещо се случи на основните трима родители, които ще наблюдават държавните зрелостни изпити.

Според Кунева решението е важен знак, че родителите стъпват на този терен, за да осигурят честността и доброто организиране на матурите.

Във връзка с провеждането на държавните зрелостни изпити в бъдеще зам.-министърът на образованието Диян Стаматов допълни, че ще има пакет от много тайни мерки при провеждането им.

По думите му, когато има преписване губят всички. Особено внимание при матурите ще бъде обърнато и на децата със специални образователни потребности.

"Играйте честно - няма как в държавните зрелостни изпити да почнеш накриво и да очакваш, че животът ще бъде честен за теб", заяви министър Кунева.

Пробно

Миналата година в СОУ „Иван Вазов" в Мездра пробно родители са следели матурите отвътре. Според ръководството – с резултат. „Защото осигурява прозрачност на провеждането и организирането на ДЗИ”, посочи директорът Мариела Горанова.

Според зрелостника Кристиян, обаче, който е решил да преписва, ще успее: „Може би трябва по-сериозно да се следят камерите или самите квестори, които са на матурите”.

За по-малките

По отношение на по-малките ученици, Кунева каза, че са коментирани въпроси, свързани с едносменния режим на работа и засилване на ролята на класния ръководител между V и VII клас, когато традиционно за децата е по-трудно да свикнат с по-голям брой учители.

Във връзка с обсъждането на Закона за предучилищното и училищното образование, министър Кунева заяви, че той се крепи на включване на родителите в начина, по който се прави образованието. Коментирано е и разширяване на участието на родителите в Обществения съвет към Министерството на образованието за децата с увреждания.