Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ (бившето ДАИ, бел. ред.) трябва да се преструктурира, както НАП. Това каза в предаването „Лице в лице“ Кристиан Кръстев – бивш министър на транспорта в служебното правителство на Марин Райков.

Трябва да се промени системата на управление и оценка на служителите – всеки да получава, съобразно усилията, която полага. Атестацията им трябва да е ежемесечна, а не на шест месеца и година, и който не си върши работата – не е за там.

„Когато дисциплинираме агенцията, агенцията ще дисциплинира бизнеса. Когато бизнесът е дисциплиниран, няма да има предпоставки за корупция“, каза Кръстев.

На въпрос кой може да контролира ДАИ, Кръстев отговори, че това е „една машина, която може да бъде изградена по нов начин и да се самоконтролира много успешно“.

Той даде пример с Националната агенция по приходите (НАП) – в момента, в който служителите в НАП имат интерес от това да налагат глоби, всичко върви, посочи бившият министър. Разбира се, всяко стадо има мърша, случват се злоупотреби, но единични. Смятам, че НАП се управлява прекрасно и ДАИ трябва да се управлява по същия начин, посочи той.

Кръстев призна, че не е изненадан от поредния арест на шеф на ДАИ. „Докато не се промени цялостната структура на всички подобни агенции и органи, които извършват контрол, не виждам вариант, в който да няма дребна корупция“, каза той. Според него пред хората в регулаторните органи много изкушения.

„Системата е порочна. Когато има по-свестен шеф, дисциплината е по-строга, когато някой е влязъл с идеята да спечели, винаги ще намери начин“, посочи Кръстев.

По думите му трябва да се направи функционален анализ на всички подобни органи, в които има предпоставки за корупция. Всички контролни органи, които по някакъв начин издават санкциониращи документи на потребителите, би трябвало да бъдат построени на същия принцип (като НАП). Тогава корупцията ще има по-малко предпоставки за корупция.

Запитан дали в скучая с ДАИ е имало политически чадър, той отговори, че след като се е стигнало до тези арести, е имало политическа воля да се спре тази корупция. Министър Ивайло Московски каза, че е имало редица сигнали и по тях се е работило – вероятно част от тях са довели до тези резултати, каза Кръстев.

Той припомни, че когато по негово време са се назначавали регионалните ръководители на ДАИ, е имало голям лобистки натиск от партиите. „Очевидно има мед в кацата и всеки се опитва да бръкне в нея“, каза той.

Помолен да коментира т. нар. „Панамски документи“, Кристиан Кръстев посочи, че сами по себе си офшорните зони не са незаконни. „Въпросът трябва да е разделен на две – да се провери всяка информация дали е състоятелна, какво стои зад всяка фирма и сметка, и след това да съдим за дейността. Докато не се докаже, за мен това е поредната информация, която е изтекла някъде в медиите“.

Според него не трябва да се поставят под общ знаменател всички офшорни компании, но обществени личности в политиката не би трябвало да разполагат с такива средства. Те трябва да докажат откъде ги имат пред народа си.

Подобни зони се избират, защото там има тайна на произхода на капитала, посочи той.

Според него е невъзможно да има край на офшорните зони.

„По-скоро от цялата работа ще се очернят няколко политици и ще се свърши“, каза Кръстев.

Вижте целия разговор във видеото.