Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) удължава срока за подаване на обвързващи оферти за приватизацията на “БДЖ - Товарни превози” ЕООД, София, съобщават от пресцентъра на АПСК.
Двама участници в конкурса са поискали удължаването до 15 ч. на 28 март, за да внесат депозити и обвързващи оферти.
В писмата на компаниите до АПСК се уточнява, че искат още време, за да направят оценка на риска, свързан с придобиването (дю дилиджънс). По-дълъг ще бъде и срокът за огледи на активите на “БДЖ - Товарни превози” и срещи с ръководството – до 22 март.
По-рано днес стана ясно, че на фона на протестите срещу „ликвидацията” на българските железници кандидат-купувачите на БДЖ „Товарни превози” се отказват един по един. Това каза транспортният министър в оставка Ивайло Московски на пресконференция.
Според негова информация от Агенцията по приватизация някои от евентуалните купувачи били доста притеснени. Той обаче не спомена имената на потенциални инвеститори, които са се отказали.
Засега официален отказ от наддаването няма, кандидатите са четирима, като най-сериозни са австрийците и румънците. Заради наложен запор върху дяловете на Товарни превози обаче срокът за подаване на офертите се отлага, потвърди Емил Караниколов, председател на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол.
Решението на съда - дали и кога ще бъде махнат запора, наложен от кредитор се чака до края на месеца. А икономистите са категорично, че без продажбата на „Товарни превози” спасение за холдинга няма.
„Холдингът се разплаща с част от кредиторите си и избягва варианта да изпадне в неплатежоспособност целия холдинг. БДЖ обаче не може да остане в този вариант”, заяви Лъчезар Богданов от Индъстри Уоч.
Според Караниколов главните притеснения на кандидат-купувачите за „Товарни превози” идват от депозита за участие в търга, който е на стойност 20 млн. евро. „Инвеститорите не знаят дали в следващите няколко месеца държавата ще може да се разпореди с този актив, или парите им ще останат блокирани,” обясни той.
В събота и неделя стотици граждани протестираха в няколко града на България срещу евентуалната смяна на собствеността на дружеството, което е част от холдинга БДЖ. Във Варна се стигна дори до блокиране на релсите, което доведе до закъснения на влакове.
През цялото време Ивайло Московски поддържа тезата, че приватизацията на „Товарни превози” е единственият начин за стабилизиране на БДЖ. Според него в противен случай кредиторите ще поискат вземанията си и това практически ще сложи край на съществуването на държавните железници.
На министъра в оставка неколкократно му се наложи да припомня, че БДЖ било в технически фалит заради дълг от близо 800 млн. лв., който бил намален с около 100 млн. лв. по време на управлението на ГЕРБ.
Московски припомни, че в продължение на година правителството води преговори със Световната банка за заем за БДЖ. „Световна банка не дава парите на дружеството. Дава ги на държавата,” обясни министърът в оставка и припомни, че дружеството има нужда от позволение от ЕС, за да получи финансиране от държавата.
„За да получи позволение пък, БДЖ трябва да подсигури 50% от сумата на помощта. Приватизацията на БДЖ „Товарни превози” би позволила това да се случи,” подчерта министърът в оставка.
bTV потърси за коментар ръководството на БДЖ, но от там отказаха да обявят позицията си до избора на служебно правителство и нов министър с ресор „Транспорт”.