Досега няма случай някой да ми е дал оставка и да не съм му я приел, така че ти пожелавам приятна работа в парламента! С тези думи премиерът Бойко Борисов се обръща към Веселин Вучков на правителственото заседание, след като вътрешният министър заявява, че подава оставка.
Борисов заявява и че „оттук нататък, когато решите да си коментирате правните рамки, коментирайте си ги юристите, аз не съм юрист. Няма никаква логика в деня, в който най-голямата служба в света е на посещение тук по покана на една от службите, ние в този ден точно да взимаме решение дали да служат или не”.
Преди да обяви оставката си Вучков се аргументира за подадената оставка. „Предвид някои актуални промени в законодателството, имам предвид Закона за МВР, който влезе в сила преди 8 дни – миналия вторник на 24 януари тази година, има един юридически казус, който със сигурност според мен трябва да бъде обсъден”.
Той изразява несъгласие с юридическото становище по процедурите по назначаване и освобождаване на главен секретар на МВР, председател на ДАНС и председател на Държавна агенция „Технически операции“ и заявява, че в резултат на него подава оставка.
Прочетете цялата стенограма по темата:
ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Господин премиер, може ли да повдигна една тема?
БОЙКО БОРИСОВ: Кажи, Вучков.
ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Предвид някои актуални промени в законодателството, имам предвид Закона за МВР, който влезе в сила преди 8 дни – миналия вторник, на 24 януари тази година, има един юридически казус, който със сигурност според мен трябва да бъде обсъден.
Тези промени дълго бяха коментирани в публичното пространство, бяха дебатирани надълго и нашироко в парламента и общо взето получиха парламентарна подкрепа, включително по някои от точките и от опозицията. Но, най-важното, което бих искал да обсъдя тук с вас е въпросът за това, че промененият Закон за МВР, чрез който се променят и други закони, предвижда изцяло нова процедура за избиране и назначаване на някои важни държавни длъжности.
Това, което е в моя ресор, е главният секретар на вътрешното министерство. Аз съзнавам, че правната уредба не е съвършена, защото присъствах на дебатите в пленарна зала, където многобройни промени се правеха между първо и второ четене, и в самата пленарна зала. По един начин изглеждаше законопроектът, когато беше внесен, по съвсем друг начин – когато беше гласуван в пленарна зала на второ четене. Но аз имам становище, което е споделено с много юристи, че променената правна рамка изисква стартиране на процедура за назначаване на главния секретар на вътрешното министерство в новите процедурни нормативни условия.
По тази причина в петък изпратих писмо, в което поисках стартиране на такава процедура, а тъй като чрез този закон се променят и други закони – Законът за СРС и председателя на ДАНС, предложих стартиране на такава процедура по отношение на техните ръководители – на Държавна агенция „Технически операции“ и на председателя на ДАНС, без да посочвам, разбира се имена, защото все пак смятам, че тази нова процедура трябва да бъде приложена и съответно да се обсъди какви да бъдат предложенията, защото процедурата включва предложения на Министерския съвет и указ на държавния глава.
В петък вечерта по куриер (това е последният работен ден преди 4-дневната почивка) получих становище, подписано от госпожа Галина Маринска – директор на Дирекция „Правна“ на Министерския съвет, по повод на моето писмо от петък. Становището гласи, че този ЗИД на Закона за МВР, който влезе в сила преди 8 дни, не съдържа преходна разпоредба, която да се отнася до заварените на посочените длъжности лица и предвид отсъствието на преходна разпоредба няма основание, според нея, за стартиране на процедури по назначаване и освобождаване на главен секретар на МВР, председател на ДАНС и председател на Държавна агенция „Технически операции“.
Искам да изразя своето дълбоко несъгласие с това становище по ред причини, но най-важният юридически аргумент, който бих искал да изтъкна пред вас – пред целия Министерски съвет и пред Вас лично, е, че на 3 юли 2014 г., когато влезе в сила нов Закон за МВР предишното правителство е било изправено пред абсолютно същата ситуация, а именно – влиза в сила нов Закон за МВР, който предвижда нов механизъм за назначаване на главния секретар на МВР. До 1 юли миналата година главният секретар на МВР се назначаваше с указ на Президента. Новият закон, прието предложение на предишния министър Йовчев, изискваше главният секретар да се назначи с решение на Министерския съвет без да се казва какво става с фигурите, които към този момент заемат тези постове. Тоест, и миналата година сме имали нов закон, предвиждащ нов процедурен механизъм без да урежда с преходна разпоредба статута на действащия главен секретар. Въпреки това – ето, пред мен е решението на Министерския съвет от 3 юли 2014 година, въпреки че липсва такава преходна разпоредба, както и в момента, приложена е новата процедура без изрично да бъде освобождаван от поста тогавашният главен секретар на вътрешното министерство. Решението от 3 юли 2014 година директно се позовава на новия текст на новия Закон за МВР и гласи единствено: „Назначава Светлозар Стоянов Лазаров на длъжността „Главен секретар на МВР“ за срок от 5 години“.
Ако приемем, че стартирането на новата процедура би било порочно, както е становището на Дирекция „Правна“ на Министерския съвет от петък, то в същата степен и процедурата от 3 юли 2014 година е порочна. Но няма как и двете твърдения да са верни – това е дълбокото ми убеждение.
По тази причина, както неведнъж съм го споделял и в парламента, и в медиите, аз съм категоричен, че въпреки несъвършената правна рамка, казвам – наистина правната рамка не е съвършена, защото този механизъм беше по един начин формулиран, когато законопроектът беше качен на сайта на Народното събрание, по съвсем друг начин е в „Държавен вестник“, въпреки всичко смятам, че трябва да стартира процедура за определяне на тези три важни държавни фигури, които изредих преди малко. В противен случай можем да окажем в някакъв порочен юридически кръг, от който трудно може да има излизане.
В заключение, господин премиер, ако ми позволите, с оглед на всичко, което казах, а и по ред други причини депозирам пред Вас своята оставка като министър на вътрешните работи – пост, на който бях избран с Ваше предложение на 7 ноември миналата година, преди 4 месеца. Решението ми е категорично и наистина призовавам да се придвижи съответната процедура към Народното събрание, която предвижда съобразно Конституцията промяна на персоналния състав на Министерския съвет.
Благодаря за вниманието.