Образователният министър Сергей Игнатов се обяви като противник на масовото закриване на училища. Според него дори и там, където има малко деца, наличието на училище е основание за съществуването на селище, предаде БТА.

Той обясни, че за тази цел са били създадени средищни и защитени училища. „Темповете, с които учителите губеха своите работни места, намаляват, а системата започва да се стабилизира”, обобщи министърът. И допълни, че с въвеждането на целодневно обучение преподавателите са започнали да се връщат в училищата, където вече се разкриват нови работни места.

В Хуманитарната гимназия "Св. Св. Кирил и Методий" във Велико Търново просветният министър присъства на ученическа презентация за египтологията и разказа за експедицията край Кайро на млади археолози от Нов български университет.

Игнатов използва момента да коментира като „клеветнически” публикации в медиите, че според одитен доклад на Сметната палата в министерството са били източени 63 млн. лв. от държавния бюджет. Ведомството бе обвинено в неефективно използване на националната програма "Оптимизация на училищната мрежа".

Министърът коментира, че посочените средства не са били загубени по вина на МОМН, тъй като и една стотинка от програмата не е минала през неговия бюджет. „Ние сме представили своите бележки пред Сметната палата, в които имаме възражения по методиката на одиторите, по която се измерва ефективността на програмата”, каза Игнатов.

Снимка: БГНЕС, архив
Снимка: БГНЕС

Преди ден одитният доклад на Сметната палата обобщи, че ефективността на модула за оптимизация на училищната мрежа е ниска. Според направените проверки след закриването на голям брой училища през 2008 г., в следващите броят им намалява.

Министърът се оправда, че през 2009 и 2010 г. не е било възможно в България да бъдат закривани училища с темповете, с които това е станало през 2008 г., когато 10 000 учители са напуснали образователната система, а ученици са били насочвани към други места.

Анализите на Сметната палата разкритикуваха и съществуващата възможност за дублиране на учениците или вписване на несъществувщи бройки.

„Образователното министерство прави прогнози за броя на училищата, подлежащи на закриване, пред финансовото министерство и то превежда съответните средства на общините. Нормално е при такава огромна система все някъде да има записани, но несъществуващи ученици, но това е проблем не само на министерството, но и на цялото общество”, отговори по тази точка министърът.