Скандал в парламента в първия работен ден след празничната серия от почивки. Депутатите отново се скараха за Закона за движение по пътищата. Въпреки неразбирателствата обаче Народното събрание прие новите глоби и спорните поправки за паркирането
И този път ябълката на раздора стана цената на паркирането в големите градове. А докато те дебатираха, под прозорците им беше насрочен граждански протест срещу определянето на таксата за платено паркиране като цена.
Протестът обаче не се състоя, като само при влизането на депутатите, те бяха посрещнати от няколко недоволни граждани.
Скандалът между депутатите е за изменения текст, който дава възможност за паркирането да отговарят три възможни дружества – общинско, по закона за обществените поръчки и по закона за концесиите.
От Патриотичния фронт и БСП се обявиха твърдо срещу концесионирането, защото ще вдигне цените на паркирането.
Приходите от "синя" и "зелена" зона ще могат да отиват в търговски дружества, а не директно в общинския бюджет, решиха депутатите от управляващото мнозинство с изключение на Патриотичния фронт.
Не се прие предложение на ПФ да бъде изрично записано, че право да събират приходи от платено паркиране имат само общински предприятия.
В момента законът гласи, че това могат да правят общински дружества и предприятия, като този текст остана непроменен. Разликата между дружество и предприятие е фактът, че дружеството има собствен бюджет, от който изплаща определен дивидент в общинския бюджет, докато предприятието е подчинено на кметът на съответната община и постъпленията от него отиват в централния бюджет.
С други текстове от същия закон глобата за паркиране в паркове, градини, детски площадки и тротоари в населени места ще е от 50 до 200 лв. по преценка на съответната община. Досега глобата беше твърда в размер на 20 лева.
По предложение на депутата от ГЕРБ Станислав Иванов в Закона за движение по пътищата думата "такса" беше заменена с "цена". Заради думата "такса" в закона общините, в които има платени зони за паркиране, трябваше да доказват, че събраните пари отиват за конкретната дейност, а в София с тях се покриват и разходи за градския транспорт. Когато заплащането на паркирането е формулирано като "цена" то не е обвързано с разходите.
Поради тази причина Наредбата на Столична община за платено паркиране непрекъснато пада в съда, тъй като парите от "синя" и "зелена" зона отиват и за градски транспорт, а не само за поддържане на услугата, за която по същество досега беше налагана "такса". На практика с тази промяна се узаконяват "синята" и "зелената" зона в големите градове.