Билетите за влаковете могат да се вдигнат двойно заради спрените средства на "БДЖ Пътнически превози", прогнозират от БСП.
Според депутата и бивш транспортен министър Петър Мутафчиев, до мярката може да се стигне, за да се компенсира спирането на субсидиите в размер на 221 млн. лв. и да се избегне фалит. Другата възможност е "БДЖ Пътнически превози" да потърсят чрез съда средствата, които държавата им дължи.
Държавната субсидия за БДЖ, в размер на почти 13 млн. лева месечно, бе спряна този месец заради необслужен заем от 131,5 млн. долара, отпуснат от Световната банка през 1995 г. Тогава Национална компания „Железопътна инфраструктура” и БДЖ са били едно предприятие.
В момента собственикът на жп-мрежата не обслужва заема, но приспада от дълговете на превозвача БДЖ за инфраструктурни такси. Юристите на превозвача и финансовото министерство обмислят решение на проблема в следващите дни, обяви през седмицата транспортният министър Ивайло Московски.
Депутатът от левицата Петър Мутафчиев обаче предупреди, че спирането на тези средства от финансовия министър е неправомерно, именно защото не предприятието "Пътнически превози", а "шапката" БДЖ не си плаща кредита към Световната банка, взет през 1995 година.
Според бившия транспортен министър, Симеон Дянков няма право на такова действие, защото в договора няма клауза, която да дава възможност тези средства да бъдат приспадани и изплащани.
Членът на надзорния съвет на Агенцията за приватизация Руси Статков пък отбеляза, че решението за приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" не е законосъобразно. Има списък с дружества, за чиято приватизация се изисква Министерският съвет да направи предложение, а Народното събрание да приеме решение за приватизация.
Надзорният съвет на Агенцията за приватизация трябва да реши утре как да продължи този процес. Възможно е да има нова процедура, като се извърши активен маркетинг заедно с министерството. Другата възможност е държавата да си поеме дружеството.
При първия вариант министърът на транспорта трябва да представи и 10-годишна програма за развитие на жп транспорта, коментира Статков. Според него цената на дружеството в момента е 500 млн. лв. Той обаче смята, че то умишлено се води към обезценяване.