Строеж на магистрали под управлението на кабинета „Борисов” отново предизвика размяната на безсмислени и изтъркани реплики между висшите представители на ГЕРБ и на БСП.
Този път инициатор на полемиката бе Станишев, който след среща на Изпълнителното бюро на БСП обвини управляващите, че бавят инфраструктурните проекти, а след това бягат от отговорност.
„Добре е да се припомни на премиера, който на рождения си ден получи торти с багери, с магистрали, че пътното строителство е нещо много по-сложно и сега управляващите бягат от отговорност за забавянията в строежа на магистралите у нас. Те обясняват всички забавяния с обстоятелства извън тях – щъркелите над АМ „Хемус”, костенурките над „Струма”, блатните кокичета на „Марица” и т. н.”, каза Станишев пред медиите и припомни, че в началото на мандата управляващите се зарекли „нито ден закъснение, нито лев повече”.
Лидерът на социалистите дори посочи с пръст конкретно премиера Борисов, който завършил магистрала „Люлин”, но я бил оскъпил със 120 милиона лева. Станишев уточни, че 40% от аутобана била построени от неговото правителство.
„След това нееднократно предупреждавахме, че на лот 2 на автомагистрала „Тракия" се поставя лош асфалт, че ще се наложи преасфалтиране на част от лот 3. Всичко това оскъпява магистралата. Когато фактите говорят, и кабинетът би трябвало да мълчи”, подчерта Сергей Станишев и допълни, че Тройната коалиция е построила 144 км магистрали и рехабилитирала 6900 км републиканска пътна мрежа. „По отношение на магистралите са преди нас, но не и по отношение на рехабилитирани пътища. Там БСП бият с 2,5 пъти ГЕРБ”.
Помните ли Батко и Братко
Станишев няма как да знае как се строят магистрали, защото по негово време „строяха” Батко и Братко. И именно заради техните „строежи”, ни бяха спрени всички фондове. Така премиерът отговори на думите на предшественика си, който се опитвал да „превърне мечтите си в блянове като приема, че петте километра, построени в равната част на Пернишкото поле, и открити от него, се броят за построяване на магистрала”.
Бойко Борисов прикани Станишев да вземе проби от пътищата, построени от ГЕРБ, а след това да ги сравни с пробите от „построените от него пет километра” – резултатът щял да бъде много интересен. „Защото ние още не можем да издадем акт 16 на магистралата при Перник – Диканите, защото не са платени отчуждителните процедури”, посочи министър-председателят и вмъкна, че по темата за пренасянето на блатните кокичета, можело да се направи само един коментар – „форма на доверие между правителство и еколози”.
На свой ред Борисов отправи обвинение – за вложените милиарди левове в „неразбираеми” проекти като АЕЦ „Белене” и „Водното огледало” в Кърджали.
„Все още нямам разумно и логично обяснение за строежа на „Водното огледало”, за което са дадени сто милиона лева и днес е превърнато в блато. Нямам обяснение за милиардите левове, похарчени за „Белене”, където наследихме един гьол. Нямам обяснение за безумното строителство на „Цанков камък”, където построеният селски път е опасен за хората и струва колкото магистрала „Тракия”. Очевидно – наистина не разбирам от строителството на Станишев”, заключи коментара си премиерът.
Павлова, мъжкарството и километрите
Коментар обаче направи и регионалният министър Лиляна Павлова – тя отдаде изказването на Станишев на започналата „неформалната предизборна кампания от страна на БСП”.
„Очевидно една година преди изборите това е основният фокус на действията и на кампанията. В типичния си стил започваме с обвинения. Не ми се струва много по мъжки - мъжете да си мерят километрите”, каза пред журналисти в парламента Павлова. Тя подчерта, че като жена, която за първи път управлява сектора, е проявила голяма доза „мъжество”. Доказателство било спирането на една готова магистрала и преасфалтирането на част от нея заради недобро качество.