От ноември въздушните трасета у нас ще бъдат премахнати и всеки полет ще се управлява отделно. Очаква се това да доведе до съкращаване на времето за повечето дестинации и дори до намаляване цените на билетите.
Макар и невидимо, небето над нас е разделено на въздушни магистрали, по които се движат самолетите. След като тези трасета отпаднат, всеки полет ще може да избира по-кратък път и да променя траекторията си. Ако авиокомпаниите започнат да определят сами цените си, самолетните билети може и да поевтинеят.
"В идеалния случай означава пестене на време, защото ще използва най-директния маршрут, за да стигне до съответното летище за кацане", обясни Диян Динев, директор РВД.
„Онези страни, които вече са въвели тази система, са постигнали много добри резултати за съкращаване на маршрутите и намаляване на вредните емисии", добави директорът на „Евроконтрол” Франк Бренер.
За последните 10 години полетите през България са се увеличили двойно - от 200 000 на половин милион. Въпреки това капацитетът ни не е запълнен.
"Аз лично забелязах, че нашето летище е сравнително празно. Затова се опитвам да го наситим с повече дейности, които да обслужват пътниците, т.е. да има повече магазини, повече ресторанти, повече кафенета. То би трябвало да намали и цената според нас", коментира транспортният министър Данаил Папазов.
За да се увеличи още работата на летището, вече се водят преговори там да стъпят нови авиокомпании, както и да бъдат пуснати директни полети до Грузия, Словения и Армения. Всяка година се намаляват и таксите за прелитане през страната ни. Това ще се случи и през следващата, като се очаква полетите да стигнат 550 000.