Десетокласниците подобряват резултатите си по математика в сравнение с миналата година, съобщиха от Министерството на образованието .

На националното външно оценяване тази година те имат средно 32,28 точки от максимум 100, а през 2021 г. резултатът е бил 27,68 точки от 100. В това изчисление не се включват допълнителните 4 точки, които някои ученици получават заради липсващите скоби в част от помощните формули за изпита.

На изпита по математика десетокласниците работиха по 17 задачи, от които 15 – с избираем отговор и 2 – със свободен отговор. Повече от половината ученици нямат проблеми да извършват действия и да сравняват реални числа, както и да прилагат аритметична прогресия. Над две трети от тях обаче се затрудняват да определят линейна функция по графика, да съставят модел на израз чрез извличане на информация от текст и да намират обем на тяло.

Само около 37% от учениците умеят да решават задачи за произволен триъгълник, прилагайки косинусова теорема, едва 35% знаят метричните зависимости в правоъгълен триъгълник.

Без присъдени точки на някоя от двете задачи с разширен свободен отговор са над 70%.

Средните резултати на националното външно оценяване по български език и литература – 43,16 точки от 100, са близки до миналогодишните 45 от 100.

В изпита по български език и литература бяха включени 23 задачи. 40 от тях бяха с избираем отговор и осем – със свободен отговор. Една изискваше да се създаде текст.

Като цяло десетокласниците се справят успешно със задачите с избираем отговор, но имат проблеми с тези със свободен отговор. Почти две трети от младежите се затрудняват да определят и запишат със свои думи два примера за отчуждението между хората в града, а 30%  – да формулират собствена теза по темата „Човекът и общуването“. На над 20 000 ученици не е присъдена нито една точка на задачата за създаване на резюме на откъс от художествена творба.

Както и през предходната година, няма десетокласници с максимален брой точки и по двата предмета. 21 имат 0 точки и на двата изпита.

По традиция сред регионите с най-висок среден резултат са София-град, Смолян и Варна. По математика първенец обаче е област Кърджали. Леки размествания се наблюдават при регионите с най-малък среден брой точки, като Разград е излязъл от последната тройка и по двата предмета. По-назад се е придвижила област Монтана.