Нелегално летище край Горна Оряховица откриха инспекторите на Гражданската въздухоплавателна администрация в съвместна акция с НАП и търновската полиция. В разгара на летния туристически сезон има усилени проверки по летищата за чартърните компании. Инспекторите проверяват и за нерегламентирани площадки за леката авиация, от които пилоти без лиценз возят туристи.
Проблемът с незаконните летищни площадки, от които излита лека авиация - самолети и делтапланери с туристи, е изключително сериозен. Освен укриване на доходи, рискът е най-вече за живота и здравето на туристите.
Затова само през последната година по цялото крайбрежие са направени 7 комплексни проверки заедно с гранична полиция и НАП, от които четири с наказателни постановления за нарушаване на Закона за гражданското въздухоплаване. Глобите са от 1000 до 10 000 лева.
Инспекторите са категорични, че не може всяка поляна да стане летище. Те обаче проверяват още по-усърдно търговските компании по морето, осъществяващи чартърни полети с туристи.
bTV засне ексклузивно видео с едно подобно летище край Горна Оряховица. На нерегламентираната летателна площадка се извършват полети с нерегистриран делтапланер от нелицензиран пилот.
„Този делтапланер е абсолютно незаконен, щом няма регистрация, няма летателна годност, което го прави заплаха за безопасността на полетите", каза Петър Гетов, инспектор Гражданска въздухоплавателна администрация. За управител на летището е посочен небезизвестният Ник Щайн.
Той обясни че сертифицирането на летището предстои и се изненада, че от него се лети.
"Така разбрах, дали е така аз трябва да проверя. Наистина, щото току що разбрах, че въз основа на този акт, този пилот е летял", каза Щайн.
Инспекторите ще правят най-много проверки на морските летища. На фокуса на проверяващите са нови оператори и на авиокомпании с предишни нередности.
„Проблеми се проявяват при чартърите. Там всяка година се появяват и нови оператори които искат да возят туристи от и до България. Най-вече там се откриват несъответствия. Но такива, които влияят на безопасността и изискват задържане на самолета, няма”, каза шефът на Гражданската въздухоплавателна администрация Минчо Цветков.
Въпреки интензивния график на чартърните компании няма регистрирано превишаване на полетното време на екипажите. Записите на компаниите са длъжни да се съхраняват поне година и половина за проверка. Въздухоплавателната администрация реагира и на жалби на пътници
До момента на летище София не са откривани проблеми, защото се използват модерни самолети на големите превозвачи в Европа, които имат добре изградени системи за контрол на качеството.
От началото на 2012-а са осъществени 50 проверки, а още 150 ще бъдат направени до края на годината.