От векове нашите предци запечатват своите молитви за здраве, любов, плодородие и щастие в пъстри символи. Символи, които вплитат в дрехите и аксесоарите си, за да са близо до сърцата им. Смята се, че те имат особена сила и сбъдват за притежателя скритите в тях послания.
Мистичнaта българска везба намира своето място и в съвремието ни. Дизайнери от България, а и от цял свят са пленени от магичността й и са я пренесли върху съвремените модели за облекло.
Петя Илиева, която е графичен дизайнер по професия изработва съвременни накити за жени, както и аксесоари за мъже с елементи от българската шевица. Започва проекта си като дипломна работа, по-късно това се превръща в сбъднатата мечта да работиш това, което обичаш.
„Това се случи в един ден, когато се разхождах из едно китно родопско селце и там всъщност срещнах една баба, която беше облечена с бяла риза с шевици, и до този момент не бях виждала някой, който да си я носи постоянно на него, всеки ден.“ – разказва тя.
„Това, което ме вдъхнови, всъщност да възродя българската шевица и да покажа, че шевицата може да бъде модерна и че има място за нея тук и сега в нашето съвремие.“ – добавя Петя.
Най-разпространената българска шевица е елбетицата.
„Тя символизира четирите посоки на света – изток, запад, север юг и четирите междинни. И затова се вярва, че носи благословията на вселената върху човека, който ги носи.“ – казва Петя.
„Много често застъпена е всъщност и богинята-майка, с вдигнати ръце, която отправя молитва към небесата. Имаме вече растителните елементи – цветя, те са символ на младост, на чистота, на пролетта. Животинските орнаменти допълнително, както например са петлетата – тези, които аз ги нося. Още тогава се е вярвало, че когато петелът кукурига – самото негово кукуригане, всъщност е гонело лошите духове и лошите енергии. Защото се вярва, че всъщност гони негативното и лошото у човека, който го носи.“ – допълва още тя.
„Това си е нещо наше, което си е вродено още от нашите прабаби, които са везали преди много, много години, тъй като всъщност още тогава, когато те са правили везбата – тя не само е красила дрехите и е предавала индивидуалност на тяхното облекло. Те всъщност чрез тези елементи – те са се лекували, те са и балансирали. Това е нещо, което е вродено в нас и в момента всъщност то се връща. То е като един естествен път според мен.“ – споделя Петя.
Цветомир и Здравко също са пленени от магията на българската шевица. Цветомир е дипломиран дизайнер, а Здравко никога не се е занимавал с мода преди това. Запознават се докато разхождат кучетата си в парка. В последствие заедно започват да създават дрехи с елементи от българската шевица.
„Имам една наистина много голяма любов към българската шевица и така естествено се зароди преди няколко години в град Трявна, когато бях, от където пък е родом моята майка. Просто ми хареса да го правя и започнах. Не съм го търсил по някакъв начин, по-скоро то ме намери.“ – споделя Цветомир.
„Това е система от универсални символи. Реално те не са само български. Това са символи, които се срещат на много места по света. Примерно символът канатица, който ми е на пуловера, може да се срещне дори и в другия край на света – в Австралия и Нова Зеландия. Незнайно как е стигнало до тези места. Това е един вид пис. Кодиране на информация, която се предава от поколение, на поколение и реално към ден днешен доста от нещата са забравени.“ – разказва той.
„Интересното е, че има символи, които се срещат още от неолитната епоха. Това са 8 хиляди години преди Христа, има символи, които ги има и в Шопската шевица – като бичата глава или така нар. букрани, които представят връзката между земния свят и материалния свят. Света на живите, както и дават идеята за възможността животът да се репродуцира, регенерира, да дава едно ново начало.“ – казва още Цветомир.
„Също така символът свастика, който е тежко натоварен заради нацистите – Втората световна война, а реално в българския фолклор е един много слънчев символ. Той представя идеята за плодородието, за слънцето . Той олицетворява слънцето, реално дори на питките се прави една свастика, която всъщност иска да каже годината да бъде плодовита, заради това се изобразява този символ. Той не е лош. Това са малко от нещата, които се опитвам да предам на хората чрез българската везба, която слагам върху съвременните облекла.“ – добавя той.
В момента Цветомир и Здравко работят по общ проект и с Кубрат Пулев. Той не само, че излиза на ринга с везани тениски, но и съвсем скоро с помощта на момчетата ще пусне своя собствена модна линия с дрехи, върху които присъства и българската везба.
„Той е един от най-големите в очите ни български спортисти – Кубрат Пулев. Правим фланелки за него. Знаете, че той е голям патриот, голям българин и много му харесват нашите неща и ще правим продукти за неговия моден бранд, съвместно ще ги правим. Свърза се с нас, видя нещата, които ние правим и от тогава започнахме да правим заедно и определени продукти.“ – разказва Здравко.
„Това, което правим абсолютно ме кара да се гордея. Много неща съм работил, но тук се чувствам най-удовлетворен от себе си и това, което правя.“ – споделя Здравко.
„Аз все пак съм българин и това е един от начините да помогна, да повдигна нашето национално самочувствие, да разкажа на света, кои сме ние българите. Всъщност сме много хубав народ, който има много богата традиция, която традиция може да бъде вкарана в съвремието и по този начин да продължават нещата.“ – казва и Цветомир.
Българската народна шевица е успяла да впечатли дизайнери от цял свят. Елементи от народната ни везба присъстват в колекциите на няколко големи модни бранда като Валентино през 2015 г. Друга мода, вдъхновена от символиката на елементите, са татуировките по тялото, които от няколко месеца са тотален хит.