Информацията за това кой държи данъчните складове за горива у нас не беше бавена, тя целенасочено беше скрита от бившия финансов министър, заяви Петър Славов от „Нова република“ в предаването „Тази сутрин“ по bTV.

Вчера партията получи данни за собствеността на складовете, след като спечели съдебно дело за достъп до информация и Министерството на финансите (МФ) беше задължено да ги предостави.

„Няколко пъти като народни представители в миналия парламент сме питали кой контролира данъчните складове, тъй като в България вече и децата разбраха, че за да търгуваш с горива, трябва да имаш достъп до данъчен склад. Тъй като той (финансовият министър, бел. ред.) отказа да ни отговори неколкократно в парламента, ние се видяхме принудени като граждани да заведем съдебно дело“, каза Славов. Той добави, че победата в съда е изключително важна именно защото е заведен граждански иск. „Всеки гражданин, когато му се откаже обществена информация, може да съди съответната администрация, съответния недобросъвестен министър и по съдебен ред да го принуди да предостави тази информация“, добави той.

Снимка: Ладислав Цветков

„Видяха се смущаващи цифри. Това, което знаехме към 2011 г. от сходна информация, която тогава е била поискана и получена, е че 80% от тези данъчни складове се контролират от две дружества. Това, което не знаехме, е какво се случва след това. Предупреждавахме, че вероятно ситуацията се е влошила, а това води до допълнителен контрол, допълнително затрудняване на достъпа до пазара на горива на конкуренти, освен за най-големите участници – същите тези, които бяха разследвани за картел от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК)“, посочи гостът.

Снимка: bTV

„Това, което разбрахме вчера от отговора, е че 92% от капацитетите на данъчните складове за бензина и 82% за дизела се контролират от едно дружество и това е групата на „Лукойл“. Това са данните за 2015 г. За 2016 г. нямаме тази информация, затова вчера попитах дали в новото Народно събрание ще се намери поне един смел народен представител, който да попита новия финансов министър как изглеждат нещата за 2016 г. Възможно е още повече да са се влошили и цифрите да са се доближили още повече до 100%“, каза Славов.

Той посочи, че и други фирми притежават складове, но тяхното участие е толкова незначително, че не могат да влияят на достъпа до пазара на горива.

Цените у нас са непазарни и трайно по-високи от средноевропейските, така че очевидно има проблем. За нас той е в достъпа до пазара, който се контролира от достъпа до данъчни складове, каза Славов.

Гостът добави, че КЗК не е пожела да изчака отговора от МФ преди да обяви становището си, че няма картел на пазара на горива, въпреки че е било ясно, че данните ще бъдат предоставени тези дни. „Ако ги беше взела предвид, може би щеше да каже и нещо различно, а не: „Монопол няма, проблем няма“, коментира Славов.

Терминът „ценови паралелизъм“, използван от КЗК, е приносът на Комисията в световната икономическа теория, каза Славов иронично. В други държави подобно нещо се нарича съгласувани практики и картел и често има санкции. Самата комисия има сериозни правомощия – тя може да глоби нарушителите с до 10% от оборота им всяка година, което в случая е 600 млн. лв., добави той.

Според него трябва да има намеса на държавата, за да не се стига до монополни практики, които изкривяват или ограничават конкуренцията.

Славов повтори, че „Нова република“ ще сезира Европейската комисия чрез евродепутата Светослав Малинов.

Вижте целия разговор във видеото: