Автоексперти и екип на bTV направиха експеримент по трагичната пътна отсечка край Боснек, на която 45 македонски граждани загубиха живота си.
Следваме маршрута на автобуса със сходно превозно средство и в нощни условия. Липсват само мъглата и мократа настилка. В началото на АМ „Струма“ маркировката е подновена преди по-малко от две седмици, много ясно се разграничават лентите за движение.
Т.нар. котешки очи по мантинелата обаче са със светлоотразителност – нула.
„Имаме пътни знаци за подмяна, които са стари и трябва да бъдат подменени. Имаме котешки очи, които би трябвало да ни направляват през нощта, но те всъщност не светлоотразяват изобщо“, обясни Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.
Срещаме и мантинела тип „рибена опашка“ – изключително опасна според експертите. Според тях те „влизат“ буквално като нож.
Докато се движим по затворената отсечка ни изпреварва тежкотоварен камион, който завива към близката кариера.
„Ето го островът, вижте колко много пясък и колко много наноси е изнесъл на платното за движение. Много ясно се виждат деформациите върху асфалтовото покритие и никаква маркировка. От нашата страна няма никаква маркировка, която да обозначи къде е края на платното за движение и къде започва аварийната лента“, уточни Русинова.
10 минути по-късно се намираме на броени километри от мястото на трагедията.
„Тук вие не може да познаете къде е началото и краят на платното, по-скоро ще се придържате инстинктивно максимално вдясно – няма какво да ви покаже къде е аварийната лента. Сега си представете, ако вали и чистачките работят, колко лесно човек може да се обърка“, каза Русинова.
Според бившия автомобилен ас Румен Дунев тежките нощни условия в комбинация с липсата на маркировка е довела до заблуда на водача.
„Точно 50 м преди островчето дясната маркировка почти изчезва. Единственият ориентир, който фаровете му очертават, е била мантинелата. Той е прибирал, прибирал до мантинелата и тъй като влиза в кривата на завоя, продължавайки да спира. Островчето, което се намира в самата крива на завоя, просто го изненадва. Той минава с гумите от едната страна – колците са свалени вляво, следващият ред вдясно, изправил е автобуса, завил е с волана и там има още едни следи от спирачен път, след което разкъсва лявата мантинела и попада в капана на мантинелите“, обясни Дунев.
Според Сдружение автотехнически експерти по пътна безопасност водеща версия за катастрофата трябва да е именно лошата инфраструктура.