Успешен тестови полет на първия български изтребител F-16 Block 70 бе извършен на 22 октомври 2024 г. в производствената база на компанията-производител „Локхийд Мартин“ в Грийнвил, Южна Каролина.

По време на полета са изпълнени голям брой системни тестове за проверка на работните и на свръхзвуковите способности на самолета.

Тестваният изтребител F-16 Block 70 е първият от общо 16, които България ще получи, съгласно двата договора, подписани съответно през 2019 г. и 2022 година.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

По време на полета пилотът-изпитател Крис „Саскуач“ Нейшънс успешно проведе множество системни тестове на свръхзвуковите възможности на изтребителя.

„F-16 многократно е доказвал своите възможности за сигурност през 21-ви век,“ каза О Джей Санчез, вицепрезидент и генерален мениджър на Integrated Fighter Group в Локхийд Мартин.

„С F-16 Block 70 българските ВВС ще бъдат добре оборудвани, за да гарантират сигурността на своите граници и да си сътрудничат със съюзници от САЩ, Европа и НАТО“, добави той.

„От самото начало F-16 е проектиран като многофункционален, адаптивен и мащабируем изтребител. Независимо дали става въпрос за охрана на въздушното пространство или за офанзивни мисии при необходимост F-16 засилва партньорствата в НАТО и ще продължи да го прави през следващите години,“ каза още Санчез.

България ще бъде втората европейска държава, която ще получи F-16 Block 70. Към момента F-16 се експлоатира от 27 държави като шест от тях са избрали модела F-16 Block 70/72 за своите флотилии.

През 2020 година започна обучението на български летци на F-16. Преди три години екип на bTV се срещна с един от първите обучени военни пилоти.

„Разликата между F-16 и МиГ-29 е, че с джойстик, който е отстрани и управлението е много по-чувствително и по-прецизно по-малко мощен от МиГ-29, с който ускорението реално е по-голямо. F-16 на възраст е сравним с MиГ-29, но е модернизиран много пъти, което значително подобрява качеството и възможностите му. Радарът на самолета е с по-добри възможности, отколкото този, с който разполагаме и ракетите, които използва, също са много по-нови“, казва Александър Велинов.