100 процента увеличение на заплатите на спешните медици и нови линейки, предвижда концепцията за развитие на Спешната помощ. Планът е до 2020 г. системата да е напълно модернизирана.
Още от догодина пък ни чакат новости и в болничната помощ. Вече ще влизаме в лечебно заведение след електронна регистрация. Болниците ще бъдат оборудвани с устройства, които ще проверяват документа за самоличност и ще регистрират приема.
Първо се чекирате, после ви приемат
Системата се тества в няколко лечебни заведения. От догодина с такова устройство ще разполагат всички болници, които работят със здравната каса.
Ако ви се наложи да постъпите за лечение, първо ще чекирате документа си за самоличност през устройството, то ще провери дали документа е валиден, след което ще регистрира приема ви в болницата. И веднага ще изпраща информацията до здравната каса.
Същата процедура ще се прилага и когато напускате болницата. Така здравната каса ще следи в реално време потокът от пациенти в цялата страна.
Няма да има измами
Гинка попада в болница, в която новата система в момента се тества. На рецепцията подава личната си карта, специалното устройство проверява документа и регистрира приема на жената в лечебното заведение. Процедурата отнема няколко секунди.
„Това е много хубаво, защото по този начин няма да има измами", смята жената.
Информацията, че тя е приета в болницата се изпраща по електронен път веднага до здравната каса. Когато системата се внедри навсякъде, каса ще следи в реално време потокът от пациенти в цялата страна.
„Целта на тази нова система е да минимизиране риска нашите договорни партньори да се поддадат на изкушението да използват недобрата практика да отчитат към нас пациенти, които дори не знаят, че са били лекувани", обясни Мартин Банков от НЗОК.
"Сами разбирате, че един пациент, който се регистрира в София за конкретна дейност, не може да се регистрира във Варна например, както има такива случаи", допълва началникът на клиника „Инвазивна кардиология и ангиология” в столична болница доц. Иво Петров.
Контрол на входа, контрол на изхода
Електронната регистрация ще се прави и чрез паспорт, карта на постоянно пребиваващ чужденец и временно удостоверение, издадено от МВР при изгубена лична карта. Когато за лечение постъпва дете, ще се регистрира документът за самоличност на придружителя му.
Данните на детето ще се добавят ръчно в системата.
При напускане на болницата, процедурата ще се повтаря. Системата ще регистрира, че пациента е изписан, а касата веднага ще разбира затова.
„Не случайно има намеци в посока, че се извършват много излишни медицински дейности и в някои от случаите има такова нещо, затова според мен трябва да има контрол на входа и контрол на изхода, от гледна точка на лични данни и от гледна точка на обосноваността на извършените медицински дейности"
От здравната каса се надяват, че новата система ще намали с до 3 процента загубите на пари от злоупотреби. Болниците ще разполагат с три месеца, т.е. до 1 април 2015 г., за да внедрят новата система.
След това, ако във всекидневните им отчети има пациент, който не фигурира в системата, здравната каса няма да плати на болницата разходите за лечението му.
Спешна помощ за спешната помощ
Идеята на управляващите е само за 5 години спешната ни помощ да е съпоставима с европейските модели.
Освен увеличение на заплатите, в концепцията за системата е заложено и преструктуриране на центровете.
Във всеки голям спешен център като столичния, ще бъде изградено спешно отделение. Целта е тук да се приемат пациенти за краткосрочно наблюдение и лечение на болни със спешни състояния до 24 часа.
Ще има и чисто ново оборудване за спешните медици. Като всяка година ще се купуват по 60 нови линейки.
Нови линейки и нови заплати
Здравното министерство предвиждат поетапно увеличение на заплатите на работещите в спешната помощ. Ива Кацарова е медицинска сестра, с 22 години стаж в системата. Сега получава 520 лева, а през 2020 г. се планира сумата да е двойна.
„А какво ще стане за този период никой не знае?! Дълъг е този период. След 5 години няма да са сто процента, ще има задълбочаване на инфлацията”, притеснява се тя.
И за да стигат линейките по-бързо до пациентите, мобилни екипи с лекари ще дежурят в големите квартали на столицата. От министерството изчисляват, че така медиците ще пристигат до пациентите за минути.
„Основната ни цел с тази концепция е да гарантираме достъпа на пациента до навременна и качествена медицинска помощ, което е проблем в момента”, посочва зам.-министърът на здравеопазването д-р Ваньо Шарков.
На три нива
Извънболничната и болничната спешна помощ ще бъдат обединени чрез създаването на спешни болнични комплекси от три нива.
В „Пирогов” ще се намира спешният болничен комплекс от трето ниво. Тук, както и в Окръжна болница ще се приемат най- тежките случаи.
Второто ниво са многопрофилните болници, а най- леките случаи ще се приемат в центровете за спешна помощ, където ще се изградят спешни отделения. По план строителството трябва да започна през 2016 г. Две години по- късно ще бъдат въведени и ясни критерии по отношение на спешността.
„Идеята е да въведем триажа на спешно болните пациенти, където да се преценява, какъв екип да бъде изпратен и при постъпването на пациента, да се знае дали той да влезе в противошокова зала или той да бъде лекуван в спешен център”, обяснява Шарков.
Според концепцията, също така трябва да бъдат купени хеликоптери и да се изградят площадки за тях. Документът вече е приет от правителството. Дали системата наистина ще се модернизира, ще следим.