Остра реакция в социалните мрежи в защита на Юбер такситата. Комисията за защита на конкуренцията глоби с 200 хиляди лева двете дружества, които предоставят интерактивната услуга. Санкциите се обжалват.
Как работят така наречените "граждански таксита"?
Екипът ни днес нае един от автомобилите в мрежата на Юбер. Всъщност Юбер таксито е обикновена лична кола, регистрирана в интерактивна платформа за споделено пътуване.
Според Комисията за защита на конкуренцията тази услуга е нелоялна търговска практика и по същество това са таксита, които не плащат данъци и не подлежат на лицензи. В официалния си отговор Юбер отхвърли становището на властите и заяви, че услугата е алтернатива на придвижване в града.
Десислава е сред клиентите на Юбер. Предпочита този вид пътуване заради по-ниската цена и обслужването.
„За мен е огромно удобство самото приложение, виждам колата в реално време, начинът на плащане безапелационно е по-добър, няма такова нещо - ама нямам дребни да ти върна всичко е през картата”.
Не успяхме да се свържем с представител на услугата за България. Не е ясен точният брой на Юбер шофьорите, но десетки хиляди у нас вече са свалили мобилното приложение за споделено пътуване.
Екипът на bTV си поръча едно Юбер такси, за да провери как функционира услугата.
Шофьорът разказва за алтернативното пътуване като за компютърна игра, в която може да се включи всеки с личния си автомобил. Срещу това, по думите му, получава 80 процента от сметката.
Таксиметровите шофьори вече обмислят стачки и протести срещу новата алтернатива за пътуване.
От началото на годината прокуратурата извършва проверки по няколко сигнала срещу Юбер такситата. Според автомобилна администрация те нарушават закона, но Агенцията няма право да ги проверява, защото това са лични автомобили.
Дебатът за законността на този вид услуга тече в цяла Европа. Във Франция например услугата Uber Pop e временно спряна след протести на таксиметровите шофьори там. Европейската комисия също прави свое проучване относно интерактивната услуга за споделено пътуване.