Европейският парламент прие окончателно на второ четене без изменения пакет „Мобилност“.
Отхвърлени бяха всички внесени предложения за изменения. С новите правила водачите ще трябва да се връщат у дома на всеки три или четири седмици.
Законопроектът за новите правила в международните пътни превози бе гласуван късно снощи, а резултатите станаха ясни тази сутрин. Приетите правила ще влязат в сила след публикуването им в Официалния вестник на ЕС през следващите седмици.
Правилата за командироването ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правния акт. Новите регламенти относно времето за почивка, което включва прибирането на водача, ще се прилагат 20 дни след публикуването на акта. Правилата относно връщането на камионите и други промени в правилата за достъпа до пазара ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на акта относно достъпа до пазара.
Битката при гласуването изглеждаше доста неравностойна. Около 180 гласа събира лагерът на противниците на пакета, сред които и България. За да пробие някакво решение обаче му трябват два пъти повече.
Т. нар. "западен" лагер събра 4 пъти повече гласа. И представя победата си като спечелена битка срещу социалния дъмпинг, който идва от ниската цена на труда на източноевропейците. Отсреща източният лагер пък ги обвинява в дискриминация.
Еврокомисарят по транспорта Адина Валеан приветства приемането на пакета "Мобилност" като значително социално подобрение за шофьорите, въпреки че родната ѝ Румъния бе срещу приемането на новите регулации. Нно също така тя призна, че комисията съжалява за елементите на пакета, които не са в съответствие с Европейския зелен пакт и целта Европейския съюз да превърне Европа в първия климатично неутрален континент до 2050.
Министрите на транспорта на България, Кипър, Естония, Унгария, Малта, Латвия, Литва, Полша и Румъния изразиха притесненията си за новоприетите мерки в писмо публикувано на сайта "Еуроактив". Те споделят мнението, че пакетът „Мобилност“ допълнително ще отслаби вече разклатената европейската икономика.
Министрите упрекнаха Европарламента, че една трета от страните членки са били пренебрегнати по отношение на ефектите на мерките върху техните икономики и призоваха за преразглеждане на решението от евродепутатите, за което смятат, че още не е късно.
Резултатът от гласуването не бе изненадващ за българските евродепутати. В "Тази сутрин" двама - Андрей Новаков и Петър Витанов, коментираха, че се готвят за продължаване на битката "извън Европарламента, като новите правила ще бъдат оспорени и в Европейската комисия, и в съда.
Има надежда независимият доклад през септември да заяви, че връщането на празни камиони противоречи на екологичните амбиции на Европа. А правителствата на деветте страни, противници на пакета, включително България, могат, ако са готови за нова битка, да сезират съда на ЕС.