България подписа меморандум с германската компания "Next eGO" за изграждането на завод за електромобили у нас.

Министърът на икономиката Кирил Петков и представители на фирмата показаха и тестваха колите пред медии.

„Много съм горд, че една немска компания от бъдещето, която вече произвежда електромобили, ще направи основното си производство в град Ловеч. Голяма част от добавената стойност се произвежда в България, не е само сглобяване. Цялата алуминиева конструкция, кабелите и софтуерът ще бъдат произведени в България“, каза Петков. 

Тестовото производство на е-колите у нас се очаква да започне през 2023 г. Планува се от завода край Ловеч да излизат около 30 хил. бройки годишно.

Колите са алуминиеви, а отгоре ще бъдат покрити със специална пластмаса. Те ще са от градски тип, а базовите модели се очаква да бъдат с пробег около 200 километра с едно зареждане на батерията.

Базовата цена на модела, представен в София, ще бъде около 20 хиляди евро. 

„Истински приятна е за управление, защото е специално създадена за градска среда, където можеш бързо да вдигнеш от 0 до 60 километра в час“, каза проф. д-р Улрих Херман, изпълнителен директор "Next eGO Mobile“.

Цялата алуминиева конструкция, кабелите и софтуерът ще бъдат произведени у нас.

Снимка: Ладислав Цветков

Инвестицията ще е около 140 млн. евро и се очаква да бъдат разкрити около 1000 работни места в района. 

„Страшно съм щастлив, че за пет седмици – от „Здравейте“ до подписването, успяхме да организираме сделката. Искам да благодаря на целия отбор на Министерството на икономиката, защото работиха и събота и неделя, за да се случи в такъв къс срок. Това трябва да е пример за развитието на България – трябва да сме позитивни и агресивни, страната ни може и заслужава“, коментира ресорният министър. 

Държавната подкрепа

Петков уточни, че нито един лев няма да бъде даден от българска страна за реализирането на проекта преди първият автомобил да се произведе. Държавните стимули ще дойдат, след като компанията създаде и продаде 10 хил. коли. 

„В помощ за изграждането на фабрика – няма да се даде нищо, те ще си инвестират. Когато построят фабриката ще имат финансова подкрепа, която ще се отрази само когато първият такъв автомобил излезе от фабриката. Втора финансова подкрепа ще има, когато направят продажби – 10 хил. коли и третата – при 20 хил. коли“, уточни Петков и добави, че целият обем на държавното финансиране е около 34 млн. евро.

Според него България ще събере по-голяма сума от данъци, отколкото ще отпусне за стимул на компанията. По думите му, ако не се стигне до упоменатите в меморандума критерии до 7 години - държавни стимули няма да има. Петков допълни, че с тази сделка сме победили три други европейски държави, които са искали инвестицията да се осъществи на тяхна територия.

„Не ги бихме със стимули, бихме ги с добавена стойност. Реално те избраха България, защото голяма част от добавената стойност и доставчиците са от тук. Затова клъстерните стратегии работят, когато имате доставчици, локирани на няколко километра от вас, шансът да направите завода е много по-голям“, посочи министърът на икономиката. Той поясни, че компанията ще изнася електромобили за цяла Европа.

От компанията производител обявиха, че са много щастливи, че именно коли на бъдещето ще се произвеждат в България. Според тях с тази инвестиция не само ще се разшири автомобилният клъстер у нас, но и ще се даде възможност на хората да шофират екологично чисти превозни средства.