Създават се условия за повишаване на качеството на образованието и за намаляване на негативните социални и икономически ефекти от преструктурирането на училищата – това е оценката Сметната палата, която провери изпълнението Националната програма за оптимизация на училищната мрежа.

От началото на 2012 г. до края на 2014 г. са ремонтирани 71 училища. Ремонтите са стрували 5,5 млн. лв.

През този период обаче само четири училища са използвали възможността за закупуване на училищни автобуси. Общата стойност на шестте закупени возила е малко над 450 хил. лв. Интересът на училищата към осигуряване на транспорт за пътуващите ученици е най-слаб, отчита докладът.

Намалява преподавателския персонал в страната. Учители, директори и помощник-директори с преподавателска заетост в общообразователните училища (в цифрите не са включени възпитатели) от 54 454 души през 2007/2008 учебна година намаляват до 45 093 през 2013/2014 учебна година, т.е. намалението е със 17%.

Нараства делът на преподаватели над 60-годишна възраст спрямо общия брой преподаватели в страната за периода от 2007/2008 учебна година до 2014/2015 учебна година. Увеличава се и относителният дял на преподаватели над 50-годишна възраст.

Намаляват преподавателите във възрастовия диапазон от 30 до 49 годишна възраст. Делът на преподаватели под 25-годишна възраст е трайно нисък – под 1%.

Броят на учениците в малките населени места намалява поради ниската раждаемост, миграцията на младото население към областните и икономически развитите центрове в страната и в страни от Западна Европа и Америка, отчитат от Сметната палата.

Това налага оптимизация на училищната мрежа, за да се осигури достъп до качествено образование на всички деца и повишаване на ефективността на публичните разходи за образование.

Един от основните проблеми е високият процент необхванати и отпадащи деца в задължителна училищна група.

От 856 022 ученици през учебната 2007/2008 г. общо учащите намаляват до 749 000 през учебната 2013/2014 г. Напусналите обаче намаляват от 23 289 през учебната 2007/2008 г. до 17 740 през учебната 2013/2014 г.

Нараства относителният дял ученици, които прекратяват обучението си в страната поради заминаване в чужбина. Те са средно 26% от общо напусналите за периода, като от 19,7% през 2007/2008 г. броят им достига 34,3% за 2013/2014 учебна година.

Най-голям е относителният дял на напусналите поради семейни причини ученици – почти половината от общо напусналите образователната система. Поради нежелание да продължат образованието си напускат средно 18%.

Отчита се обаче намаление на напусналите поради тази причина – от 24% през 2007/2008 учебна година, нежелаещите да учат намаляват до 14% през 2013/2014 учебна година.

Рисковите фактори за преждевременно напускане на училище са няколко: икономически – безработицата и икономическата миграция, социални – родителска незаинтересованост, неграмотност на родителите с негативно отношение към образованието, образователни, етнокултурни, здравни, институционални.

Най-честите причини, водещи до отпадане от училище, са в резултат на икономическата емиграция на родителите в чужбина, ниския стандарт на живот в някои семейства, ранно встъпване в брак, натрупване на голям брой неизвинени отсъствия, невключване в системата за предучилищно възпитание и подготовка и др.

През одитирания период са закрити и преобразувани 55 училища по финансираните общински програми за оптимизация на училищната мрежа, докато планирани за закриване са били 30 училища.

Един от проблемите е наличието на голям брой маломерни и слети паралелки, които не отговаряли на съвременните изисквания за качествено образование, а в същото време създавали предпоставки за неефективност на разходите.

От изготвените проекти и становища на Регионалните инспекторати по образование е станало видно, че в част от професионалните гимназии в последните години се предлага държавен планов прием по професии след завършен 7 клас, по който остават незаети бройки.

Освен това не се използват оборудваните работилници, поради това че учениците не посещават учебни занятия.

Нормативните актове в системата на народната просвета не се спазват и от учители, и от ученици, което води до нарушения и влошено състояние на образователно-възпитателния процес в училището. Заради това са предприети мерки по закриването на професионални гимназии.