Строг контрол на горивата за отопление, зелен билет и ранно предупреждение за замърсения въздух – това са само част от мерките, които Столичната община е предвидила за справяне с проблема.

Миналата седмица в bTV Новините отново ви показахме репортажи за високото замърсяване на въздуха в столицата. Това доведе до масово недоволство в социалните мрежи и призиви към общината да вземат мерки.

Въпреки замърсения въздух, от общината не разпространиха мерки за справянето с него.

„Проблемът е много сериозен и трябва да кажем, че не само дългосрочното излагане на фини прахови частици е вредно за здравето”, категоричен е Ивайло Хлебаров от Екологично сдружение „За земята”.

По думите му краткотрайното излагане дори на ниски дози на ФПЧ с размер 2,5 може да е опасно.

„В щатите има и дневна норма, докато в България такава норма няма. Имали сме норма до 2010 г. за ФПЧ 2,5”, допълни Хлебаров.

Как точно ще борим мръсния въздух, обясни Лорита Радева, председател на Комисията по екология към общината.

„По отношение на битовото отопление – това, което ние сме предложили за законодателството, е създаване на стандарти за горивата за битово отопление”, коментира тя. По думите ѝ трябва да се прилага строг контрол върху този процес, за да не се допускат замърсяващи средства за отопление.

Тя посочи, че Столична община търси начини да предлага на гражданите възможност за подмяна на локалните отоплителни системи с по-щадящи, като се предоставят печки с пелетно гориво, заедно с пелетите.

Според Хлебаров най-добре би било да се премине към централно отопление или базирано на газ отопление. „Дори с пелети, пак се замърсява. Газификацията е една от предвидените от СО мерки, но аз не съм видял тя да се случва”, категоричен е той.

Други мерки, които общината предвижда за дните с високо замърсяване на въздуха е т.нар. зелен билет, който ще струва един лев, ще важи за цялата градска мрежа за цял ден и безплатни буферни паркинги.

Тези мерки ще се задействат когато системата за ранно известяване за замърсяване на БАН отчете риск. Както знаете обаче, при предишните дни на замърсяване в София, системата на БАН не отчиташе никакво замърсяване.

„Първо, тази система трябва да работи. В дните около Коледа и Нова година тя не позна замърсяването. Липсата на информация към хората е един от основните проблеми и тук СО има голям дълг към хората да казва ясно и навреме”, категоричен е Хлебаров.

Той добави също, че ако общината иска да стимулира гражданите да използват градски транспорт вместо личните си автомобили, тогава мрежата на транспорта трябва да бъде по-развита.

„Ако смятате, че хората ще слязат от автомобилите си, те трябва да има къде да се качат. Аз се съмнявам, че хората ще има къде да се качат”, допълни той.