С максимум 130 вместо 140 км/ч да се движим по магистралата – това предвижда изменение в закона, което ще бъде разгледано в пленарната зала.
Малко след верижните катастрофи на магистрала "Тракия", при които в края на март загинаха двама души, а други 15 бяха ранени, от "Атака" внесоха промяна в Закона за движение по пътищата, която да върне старото ограничение.
На пръв поглед свалянето на скоростта с 10 км/ч не изглежда значително, но трябва да се има предвид, че радарите на пътните полицаи са настроени с 9 км/ч аванс т.е. няма да бъдем глобени даже ако караме с почти 150 км/ч.
Един експеримент
Но колко всъщност ще се забавим на пътя, ако допустимата скорост падне на 130 километра в час? Отговорът потърсихме заедно с Екатерина Стратиева - най-бързата жена рали пилот в света. Тя кара с предложеното ограничение и измина 50-километрова отсечка с 2 минути по-бавно в сравнение с нашата кола, която се движи със 140 км/ч
„Имайте предвид, че шофирането не е игра и за 10 минути не си заслужава рискът, който се поема. Колкото и да си кадърен и да можеш да реагираш, не знаеш другите участници в движението какви умения имат”, категорична е Стратиева.
Избързахме (буквално)
140 километра в час е твърде опасна скорост за нашите магистрали, категорични са от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
„Беше прибързано да се увеличава допустимата скорост. Сравнявайки състоянието на нашите пътища и автомобили, 140 км/ч е много високо”, смята Владимир Тодоров.
Подобна е позицията и на вносителите на промяната в пътния закон. „Колкото по-ниска е максималната скорост толкова е по-голям шансът някой да оцелее, нали знаете?”, казва Кристиян Димитров от „Атака”. Националистите настояват още по скоростните пътища колите да се движат с максимум 110 км/ч.
Как е другаде
За сравнение, във Великобритания ограничението е 112 км/ч, а във Франция, Италия и Австрия – 130 км/ч.
Изключение прави Германия, където по аутобаните лимит, но препоръчителната скорост отново е 130 километра в час.