Увеличава се броят на студентите, които избират задочна и дистанционна форма на обучение за сметка на лекциите редовно. Причината - да съчетават следването с работа, за да се издържат.

Тенденцията са уловили от Националното представителство на студентските съвети у нас, откъдето казват, че задълбочаващата се икономическа криза оставя своя отпечатък и върху академичния дух. По данни на сдружението за учебната 2011/2012 година 23 на сто от всички студенти държавна поръчка учат задочно или дистанционно.

Явлението е по-забележимо в по-малките градове, където няма много възможности са почасова работа, която да се съчетае с редовната форма на обучение. Там студентите предпочитат да учат задочно, за да работят на пълен работен ден. Някои от висшите училища в по-големите населени места предлагат на своите възпитаници почасова работа в университетската администрация.

Таня е студентка в четвърти курс. Избрала е да учи задочно, за да може да работи, защото се издържа сама. В момента е помощник-готвач в кухнята на детски кът. За да започне работа там, й се наложило да изкара допълнителни курсове по готварство.

„За в България специално няма друг вариант да са учи. Или трябва да си дете на заможен родител или трябва да си изкарваш сам прехраната. А няма как и да учиш, и да работиш едновременно. Отвсякъде връщат”, казва младата жена, студент по специалност „Аграрна икономика", 4 курс.

За студентите редовно обучение също има възможности за работа. В администрацията на Алма Матер например, наемат възпитаници на университета почасово срещу заплащане.

Избирайки задочната форма на обучение обаче, студентите не могат да се възползват от облагите, които имат техните колеги "редовно". „не подлежат на здравно осигуряване, нямат право да получават стипендии, нямат право да ползват общежития, това е проблем за колегите, които са студенти в София”, казва Ангел Георгиев - председател на Националното представителство на студентските съвети в България.

Студентските летни бригади в САЩ също са мираж за задочниците, защото те нямат право да се възползват от този междукултурен обмен. Те нямат право и от студентското кредитиране, за което се класират единствено студентите в редовна форма на обучение.