Отбелязваме световния ден за информираност за аутизма. Всички деца до 3-годишна възраст ще преминават на специлани скрининг тестове за аутизъм при общопрактикуващите лекари. Това предвижда пакет от мерки, разработени от здравни експерти. Мерките може да започнат да се изпълняват още от следващата година, ако получат одобрението на министъра на здравеопазването.
Представете си, че живеете в свят, в който никой не ви разбира. Такова място е светът на аутистите. Трудно общуват с другите. Трудно изразяват мислите и чувствата си. 10-годишният Наско се чувства така.
Майката на момчето Катерина Кавалджиева разказа пред bTV, че синът й се родил с друг проблем – имал цепнатина на небцето, който наложил намесата на логопед. „След операцията продължихме посещенията при логопед и той ни обърна внимание, че детето започва да си изграе нетипично. Като например да върти предметите, дори такива, които на пръв поглед не изглеждат изобщо подходящи за въртене, като кубчета,” спомня си тя.
Когато не са във ваканция, майка и син посещават помощно училище. Присъствието на родителят е наложително, за да подпомага работата на учителите. Смята, че интеграцията на детето й в масово училище е невъзможно.
Катерина разказва, че децата с аутизъм имат особености в поведението, които ги правят трудно приспособими в обществото. „Например моят син си харесва определена седалка в тролея. И може целият тролей да е празен, но на неговата седалка да седи някой, ще отиде да го дръпне за дрехата и да му налекне да се премести,” обясни майката.
Един от законите, който предишното Народно събрание не успя да приеме, е този за Предучилищното и училищното образование. Той предвиждаше индивидуален подход към всяко дете със специални образователни потребности, а помощните училища трябваше да бъдат затворени. Според сега действащите разпоредби на едно таквоа дете се полага средно по 4 часа седмично допълнителна работа с ресурсен учител, а ауститите имат постоянна нужда от човек до себе си.
„Трябва да се създаде законова рамка, която да включва за децата от аутистичния спектър комбинирана форма на обучение. Да влизат в едни часове с цел интеграция, а в други да излизат, за да учат. Да има екип от специалисти от лоопеди, педагози, които да го оббгрижват, защото това е истиснкият им шанс за социализация,” обясни пред bTV Владислава Цолова, Фондация "Стъпка за невидимите деца на България".
Децата с аутизъм нямат нужда от скъпо струващо лечение. Единственият видим резултат идва от постоянна работа с тях с различни специалисти, което струва много скъпо.
Груповата терапия за деца с аутизъм, която се провежда в дневния център на сдружение „Тацитус", има за цел да ги научи да общуват. Подходът към всяко дете е индивидуален.
„При всяко дете напредъкът е различен, но, разбира се, повечето работа е по-добрият вариант. Ако детето работи веднъж в седмицата - вие си представете здраво дете да ходи на училище веднъж в седмицата по един час,” коментира Мина Ламбовски от сдружението.
Официално регистрираните аутисти у нас са 420. Според анализ на международни неправителствени организации обаче 1 от 150 има разтройство на развитието.