Масово учители преподават едновременно по няколко различни предмета в училище. Причините са липсата на кадри и желаещи да упражняват учителската професия.
Няма точни данни, колко са учителите, които преподават по повече от един предмети едновременно. Ясно е, че проблемът е хроничен.
По данни на Министерството на образованието в страната има остра нужда от преподаватели по физкултура, английски език, математика и природни науки.
Таня Нончева е сред най-младите учители във Финансово-стопанската гимназия в Монтана. Има две висши образования и стаж в банка. Преподава по пет различни предмета в различни класове - банково дело, предприемачество, икономика на предприятието и финанси.
Заплатата на младата учителка е 470 лв. Затова е твърдо решена да напусне професията.
"Kогато се подготвяме по 7-8 предмета се оказва, че трябва да стана в 5 ч. сутринта", посочва Нончева.
Прогнозите на министерството на образованието са до 2020 г. да има сериозен дефицит на учители. Очаква се тогава системата да остане без 35 хил. учители.
„Предстои пенсиониране на част от екипа ми и в този случай при обявяване на места много трудно се намират млади учители, които да са мотивирани да работят по професията”, коментира Теменужка Кисьова, директор на Финансово-стопанската гимназия в Монтана.
Има и друг проблем - хиляди учители трябва да сменят предметите, които преподават от години. Иванка Дачева е свикнала с промените, защото вече преподава английски, а не както години наред - руски език. „В какво да се преквалифицирам, освен в учителската професия, където имам опит. Не виждам друго поле за изява”, посочва учителката в СОУ „Стефан Караджа” Иванка Дачева.
Диян Стаматов, зам.-министър на образованието, обяснява тенденцията в сектора. „През последните години, хора, които са неправоспособни, не отговарят на изискванията в настоящия момент са около 4 хил., но те са хора, които преподават, те се нуждаят от допълнителна квалификация”.
20 млн. лв. са предвидени за подобряване на квалификацията на работещите в сектора. Парите идват от оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж", която се изпълнява за срок от 2 години.
Причината тази професия да е все по-малко желана е ниското заплащане. От години младите учители търсят реализация в частния сектор, където заплатите са доста по-привлекателни.