Агенцията по безопасност на храните проверява сокове с два етикета за срок на годност, раздавани в детски градини в Община Димитровград. "Нектар къпина с арония" и "Нектар портокал с арония" били произведени от пловдивска фирма с допълнително залепен стикер за срок на годност.
Соковете били дарени на общината за празника на града и раздадени на детските заведения. Никой от ръководството на общината обаче не предполага, че по-голяма част са с изтекъл срок на годност.
Пратката е придружена с необходимите сертификати за качество, а допълнителна гаранция е писмото от производителя, който уверява, че всички продукти са безопасни.
Повечето деца изпили соковете си още в градината, други ги отнесли вкъщи и така един от родителите забелязва, че срокът на годност на кутийката е удължен с допълнителен стикер , който скрива изтеклата трайност. Срокът на годност е до 17 август 2012 година, а на допълнително залепеният от стикер е до 17 декември 2012 година.
Напитката не е предизвикала масово натравяне сред децата в детските градини.
Недоглеждането обаче ще донесе санкция на кметството, тъй като по закон всяко дарение на хранителни продукти подлежи на задължителен контрол от Агенцията по храните. Агенцията проверяви и производителя, който вместо да бракува стоката я дарява, като сам удължава срока на годност .
Според информация от Община Димитровград, производителят е изпратил писмо, с което ги уведомява, че след лабораторни изследвания е удължил срока на годност на продуктите си и гарантира за тяхната безопасност.
Според действащото законодателство обаче срокът на годност на даден продукт не може да бъде удължен от производителя, без да бъдат представени неоспорими доказателства пред БАБХ и това да бъде вписано в Технологичната документация на производителя.
Наш екип придружи инспекторите при проверката в склада на фирмата-производител. Собственикът твърди, че реалният срок на годност е 30 месеца, а не обявеният на етикета - 18 месеца.
„Защото ако поставим „най-добър до 30 месеца" началник-складовете, хората, които отговарят в търговията за тези продукти, гледат, че е дълъг срок и не бързат да ги продават. Това е лично моя грешка, че аз съм намалил официалния срок, в който трябва да бъдат продавани", каза собственикът на фирмата-производител проф. Христо Крачанов.
Информацията за храната и срокът на годност обаче не трябва да подвежда потребителя, както и да бъде манипулирана, казаха от дирекцията „Безопасност на храните" Пловдив. Проверката установи, че фирмата е в нарушение и ще бъде глобена.