Скандална обществена поръчка на регионалното министерство залага точни специфики до милиметри и грамове. Поръчката за рекламни материали е за близо половин милион по оперативната програма "Региони в растеж".
Обществената поръчка е за близо 150 вида рекламни материали, сред които тефтери, химикалки, рогозки и хвърчила. Почти всички артикулки са с конкретни технически спецификации.
„Подобна конкретна спецификация не бива да присъства. Стандартно се посочват минимални технически изисквания”, заяви Евгений Иванов от Българската асоциация на консултантите по европрограми.
Регионалното министерство обаче е поискало 50 броя електронни книги с шестинчов дисплей, четири гигабайта памет, широки 120 мм, високи 172,5 и с тегло точно 169 грама.
„Създава впечатление, че може да има предпочитание към определен доставчик или изпълнител” коментира Иванов.
В интернет откриваме една-единствена електронна книга, която поразително прилича на поръчаната. Тя обаче вече не се продава никъде.
„Това е стар модел, който ние зареждахме 2011 - 2012 г.”, каза Георги Чобанов, вносител на електроника.
Друг пример е, че министерството търси слушалки в кутия, чиито размери са посочени до милиметър.
„Aко някоя от фирмите предложи нещо, различно от това дори с 1 милиметър, комисията трябва да го отстрани’, посочи Евгений Иванов.
„Когато проучихме артикулите, разбрахме, че само една фирма може да достави тези артикули. защото има достатъчно контакти в едрите вносители, за да има тези артикули”, отбеляза Рада Пенгелова,управител на фирма, дисквалифицирана в конкурса.
Две от фирмите явно са успели да покрият критериите и печелят обществената поръчка. Една от тях е „БГМап”. От там отричат търгът да е нагласен за тях, но и не разкриха доставчиците си.
„В интерес на истината ние такава концепция сме разработили, че може да следим конкуренцията в цените, и респективно мога да прогнозирам понякога до много голяма точност как биха играли някои”, увери Виолина Костова, управител на фирма „БГМап”.
Другият победител в търга на регионалното министерство отказа да коментира сега.
Какви да са рекламните материали за оперативните програми и на какви изисквания да отговарят, решават министерствата, Европа държи на брандирането и логото на програмата.
Според Евгений Иванов тази поръчка със сигурност е трябвало да бъде спряна.
„Това е удар върху имиджа на министерството и създава съмнения у трети страни, че тази обществена поръчка е била по някакъв начин специфицирана”, обясни той.
От регионалното министерство повече от седмица отказват интервю с мотива, че експертите са изключително заети. Писмено заявиха, че поръчката е в съответствие на инвестиционните приоритети на оперативната програма и че техническата спецификация отговаря на закона към момента на обявяването на търга.