Камери, детектори за електронни устройства, скенер на личните документи, лицево разпознаване, огледала и фиксирани таблети чакат кандидат-шофьорите за техния теоретичен изпит. Сериозните мерки за сигурност са пореден опит за справяне с практиката книжки да получават лица, които трудно могат да си напишат името.
Директорът на автомобилната администрация Красимир Калайджиев посочи пред камерата на bTV, че всяка от дирекциите на ДАИ в страната ще разполага с такава зала, а в София вече са изградени две и те приемат курсисти.
„Остава пак една малка гяволия, но няма да я споменавам”, отбеляза в студиото на „Тази сутрин” председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов. Той допълни, че заедно с колегите си е настоявал и за пръстов отпечатък, каквато е практиката в Швеция, но заради скандалите в болниците идеята отпаднала.
„Обучението завършва с изпит. Да, сега се затягат мерките, въпросът е, че в самото обучение има много неща, които трябва да се променят”, посочи на свой ред Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. Според него трябва да има контрол над фирмите фантоми, да не се допускат курсове по 260 лв. с едва 10-12 часа кормуване и в листовките да няма безумни въпроси.
По думите му проблемите с шофьорското обучение са пряко „виновни” за 20% от катастрофите всяка година.
„Ние сме между транспорта и образованието”, отбеляза Иванов. В Министерството на транспорта действа работна група, която трябва да промени изпитните въпроси, но същевременно МОН трябва да изработи нови нормативни документи, а там няма специалисти.
„Практиката е най-важна. Младите хора биха се представили много добре на теорията. Дори да си получил отличен на теорията, да имаш знанията, ако нямаш уменията, се получават много неприятни ситуации”, коментира експертът по пътна безопасност Алекси Стратиев.
Той призова да се затегне и практическият изпит, който е следващото препятствие пред кандидатите за книжка.