Нова европейска директива ще регулира съдържанието, което качваме в интернет. Става въпрос за видео и музикални клипове, обект на авторско право в мрежата.
Последните данни от Евростат показват, че 85 на сто от европейците имат интернет. С най-високо равнище на достъп са в Люксембург, а на дъното на класацията са България и Гърция.
Хората, които като потребители използват платформите за видео в интернет, ще бъдат засегнати от европейската директива, която предстои да регулира съдържанието. Става дума за клипове, чрез които платформите генерират големи печалби от реклама на база гледания.
Възможно ли е обаче този опит за защита на авторските права да се отрази негативно на потребителите? Според Велизар Соколов – Заки, музикант и експерт по авторско право, промените в директивата за видеоплатформите не ограничава свободата да бъдем информирани.
Произведение, качено на тази платформа без съгласието на правоносителите трябва да бъде сваляно и да има ангажимент на платформите да плащат на правоносителите цената, която струва техният продукт, а не колкото преценят, обяснява Соколов.
„Част от тези приходи трябва да се върнат към тези, създали съдържание. Като си пусна мое видео и трябва да изтекат 10 секунди за реклама, която аз не съм сложил. Не мога да се съглася, че за един милион гледания на песента „Бягство” да получа 700 евро”, посочва той.
Експертите по киберсигурност, обаче смятат, че защитата на авторските права е отговорност на самите носители на правата, а не на обществото. Според тях регулацията ще тласне потребителите към тъмния интернет, където дебнат много опасности.
„Това звучи много сериозно, но може да се случи в действителност. Както вече жертвахме свобода за сигурност, вече ще жертваме и сигурност за свобода, защото в тъмния интернет няма ограничения на свободата на словото но няма и законност”, коментира Ваня Палейкова от дигитално читалище „Сейфър”.
Директивата за авторското право в интернет вече има близо 1000 поправки. Българският докладчик по темата в европейския парламент е евродепутатът Ангел Джамбазки. "Трябва да бъдат разделени платформите на активни, които печелят с реклама и пасивни, носители на информация.", посочва той.
Джамбазки смята, че трябва да се запазят интересите на авторите, а платформите да носят отговорност и за съдържанието. Той вече е направил предложения в чл.11 и чл. 13 на проектодирективата, свързани и с авторите и издателите, които търпят големи загуби поради действията на големите онлайн търсачки.
Предложенията ще се обсъждат на 20 юни и ще бъдат гласувани на 28 септември. Директивата за авторското право в интернет, както и единният цифров пазар ще са в ресора на новия български еврокомисар.