Колкото и да е щастлив един велосипедист върху двете си гуми, все някога му се налага да се качи на влак, например, за да се придвижи. И тук, в България, оказва се предстоят препятствия, не по малки от тези на неравен, планински терен.
Людмил ни потърси, за да ни разкаже за всичко това, което му се случва, когато се налага да се качи на влак, заедно с колелото си.
„Ето така оставяме колелото и край. Тоалетната не могат да ползват хората, почват да ни вдигат скандали, че сме си качили колела. Кондукторите и другите пътници искат да се преместят също се оплакват…вкарвал съм ги вътре в тоалетната”, разказва Людмил Лозов, който освен професионален колоездач използва колелото и си за придвижване, дори и в почивните си дни.
Всеки път, когато се иска да качи колелото си на влак, застава пред наредба със следния текст: „БДЖ предлага услуга превоз на велосипеди, на територията на страната във влакове, в съставите на които има специализирани вагони, както и на платформата в последния вагон на другите влакове или в електрическите и дизеловите мотрисни влакове”.
А на сайта на БДЖ, чете това: „Превозът на велосипеди и разрешен във влаковете и съставите на които има вагони, отделени за превоз на велосипеди или фургони. Във всички категории пътнически влакове на платформата, тоест преддверието пред санитарния възел на влака”.
Реално обаче пътуването по този начин е обвързано със скандали с пътници и със служители на превозвача – макар колоездачите да са заплатили за пътуването си.
Качваме се и на електрически влак: „Това е един от по-подходящите влакове за превоз на велосипед, който също няма строго обособени места като в повечето влакове, но все пак е по удобно за превоз на велосипеди. В общи линии. това е мястото, заставаме на входа, пречим на хората да се качват и да слизат”.
По-неопитните колоездачи даже не знаят, че могат да пътуват с колелото си срещу допълнителен билет.
При едно прибиране от Костенец Людмил и приятелите му се опитват да се качат на експреса от Бургас. Оказва се трудно до невъзможност: „Искахме три билета за пътници и три за колела и служителката ни казала, че не може да ни продаде билети за колела, тъй като има забрана в експресните влакове да пътуват велосипеди. Питахме от кога е тази забрана, не можа да ни отговори. Заповедта не беше изнесена никъде на гишето. Купихме си пътнически билети и се скарахме с кондуктора. Каза, че трябва да заплатим глоба за всяко колело по 10 лева или ли да ни свали на гара Искър”.
Заповедта я няма на сайта, защото… няма такава. От БДЖ обясняват, че не са издавали заповед, която ограничава качването на велосипедисти на влакове, дори и на експресните.
Няколко основни правила при пътуването във влак с колело:
След закупуване на билет от 2 лева всеки гражданин заедно с превозния документ може да пътува с велосипеда си. Той трябва да се качи така, че да не пречи на останалите пътници, като е препоръчително по-големите групи да не се събират в един вагон.
Дружеството „Пътнически превози” в момента разполага с шест вагона, които са специализирани за превоз на велосипеди. В тях има стойки, на които могат да си сложат велосипедите, както е в другите европейски страни. Три от тези вагони са за превоз на трудно подвижни лица.
Практиката е да се направи предварително заявка, когато пътуват група, за да може да е осигурят тези вагони и да се създаде нужният комфорт при пътуване на групи, които са велосипедисти.