Да пътуваш с българските железници се оказва предизвикателство дори за най-търпеливия българин. Днес в 13.30 часа линията "София-Бургас" тръгва от своята начална спирка с рекорден брой пътници - поради липса на достатъчно вагони, които да успеят да ги поберат.

След допълнителни проучвания се оказва, че случая съвсем не е прецедент. За тягостната транспортна ситуация пътниците на БДЖ са наясно от месеци. Въпреки оплакванията им обаче нищо засега не се е променило.

Ако някой днес е решил да стигне до Бургас, избирайки родната железница, ще трябва да се зареди с голямо търпение. На касите никой няма да ви предупреди за предстоящия ужас, с който ще се сблъскате. Вие не само ще прекарате близо 9 часа като правостоящ пътник, но и ще почувствате близостта на останалите, споделящи вашата съдба.

Снимка: btvnovinite.bg

Сред тях ще има майки с плачещи деца на ръце, студенти и пенсионери, като никой от тях не е виновен, че ви е настъпил или избутал. Тези хора нямат избор. Те също като вас са очаквали да почетат книга или порешават кръстословица, но закупилите вече билет на немалката стойност от 17,30 лева са принудени да изтърпят последствията.

И така бързият влак изобилства от хора, които искат да се приберат по родните си домове за почивните дни. Началниците на БДЖ са наясно с този факт, но са безсилни да направят каквото и да било, за да се почувстват техните пътници малко по-комфортно.

В продължение на месец една от най-натоварените линии се движи само с 3 вагона, което се оказва крайно недостатъчно. Пътниците не само не могат да се възползват от седалките, но, за да се разминат, се налага някой временно да влезне в тоалетната.

Хората, които са се уморили от пътя, засядат и лягат върху куфарите си, за да си починат от 9-часовото стоене на крак. Това обаче се оказва невъзможна мисия заради безспирните разправии между пътниците, които не могат да помръднат, и миризмата на кисело зеле, с което жена от ромски произход храни детето си.

Кой е виновен за гротескната картина?

При запитване към началника на влака, пожелал да остане анонимен, относно възникналата ситуацията, той пояснява, че пътниците били наясно с неудобството - всички те знаели, че влакът от София за Бургас разполага само с 3 вагона. Шефът на композицията споделя, че дълго се молили за още един вагон, като в крайна сметка получава такъв, но едва в град Пловдив. Допълнителният вагон едва ли ще бъде напълно достатъчен да редуцира правостоящите.

Началникът на смяна на централната гара в Пловдив пък обясни, че повече вагони в изправност няма. Той и колегите му нямали вина за това, тъй като субсидиите за българските железници биват усвоявани за други транспортни цели – като „лъскавите нови метростанции” в София. Той поясни, че потребителите на БДЖ могат да изкажат своето недоволство, като подадат сигнал срещу железницата.

Снимка: btvnovinite.bg

От отдел "Билетни каси", заявиха , че дори и във влака да няма места, те не могат да спрат да продават билети, защото при бързите влакове не съществувала такава опция. Те не знаели общия брои на пътниците, които ползвали линията "София-Бургас", тъй като много от тях се качвали на междинните спирки.

На фона на цялото това недоразумение и надеждите на жп служители за нови вагони, пътниците в днешния влак за Бургас не спират да се възмущават, прехвърляйки гнева си на отсрещния, който по случайност го е настъпил. При опит да се заснеме ромка, хранеща детето си с кисело зеле, следва коментар от нейна страна: "Ха американка, не виждала какво е."

Интересно дали наистина само чужденците забелязват и отчитат нашите недостатъци, тъй като ние сме толкова отегчени, че сме по-склонни да мълчим за елементарни неуредици от ежедневието и само тихо да роптаем срещу тях.

На една от спирките стара жена, която се взира през прозореца, задава обичайния въпрос "Къде стигнахме?". Друг пътник, намиращ се в непосредствена близост до нея заради тясното пространство, й отвръща: "Не къде стигнахме, госпожо, а накъде отиваме?"

В началото на ноември стана ясно, че от БДЖ ще вдигнат цената на билетите, но с по-малко от планираното. Прогнозираният скок от 10% беше намален на 5, което ще се окаже крайно недостатъчно поскъпване за изцяло нови вагони. Както стана ясно днес обаче, пътниците не са американци и подобни небивалици не ги учудват особено.