Пенсионери „под прикритие” помагат в проверките на Комисията за защита на потребителите (КЗП).
През миналата година КЗП е уловила около 200 нелоялни търговски практики. Голяма част от тях са успели да подмамят именно хората от третата възраст. Затова комисията започна специална кампания съвместно с пенсионерите, от които се очаква да подават масово сигнали, включително да участват "под прикритие" в проверки на комисията.
Двама от тях са Михаил и Мария, които са женени от 10 години. Михаил е от Беларус. Преди време Михаил сключва срочен договор с един от мобилните оператори. Но бързо решава да го прекрати. Недоумява защо дължи неустойка в размер на всички месечни такси за оставащия период от договора.
Семейството подава жалби на много места, включително до комисията за защита на потребителите. Оттам заявиха, че единият от мобилните оператори вече е променил тези клаузи в договорите си, вторият – предстои да го направи. А срещу третият се очаква решението на съда по колективния иск на комисията.
„Независимо колко е оставащия период, дори да е двугодишен договорът, вие заплащате максимум 3 такси неустойка", напомня Димитър Маргаритов, председател на КЗП.
Освен на мобилните оператори, възрастните хора често стават жертва и на големите вериги, твърдят от комисията. Примамват ги с брошури за намалени стоки, които изобщо не са налични. Затова комисията "предизвиква" пенсионерите да подават сигнали, дори да участват "под прикритие" в проверките.
На сайта на КЗП ще има специална рубрика, в която ще се публикуват конкретни случаи на измами и съвети към възрастните как да се пазят. Санкциите за нелоялни търговски практики са до 30 хиляди лева. При повторно нарушения – до 50 хиляди.