Преповтаряне на опорни точки и обвинения в плагиатство видяха зрителите на bTV вместо спор за финансирането на частни училища с държавни пари, залегнало в новия Закон за предучилищното и училищното образование, приет на първо четене от мнозинството в НС.

В студиото на „Тази сутрин” Снежана Дукова от ГЕРБ повтори на няколко пъти по различни начини, че парите така или иначе се събират от данъци и би трябвало да следват ученика, като по този начин се защитава правото на избор. Тя изреди ред държави в Западна Европа, където има подобни практики, като не стана ясно колко от тях отделят едва 3.1% от своя БВП за образование.

Тя извади и статистика, спроед която през последните години броят на частните училища е намалял, а възможността за източване на системата по модела на здравеопазването е бил само "хипотеза".

Все пак стана ясно, че частните училища и детски градини ще станат една идея по-достъпни, тъй като законът поставя изискване таксата да се намали с размера на държавното финансиране за обучение, издръжка на ученика и заплати на преподавателите.

Мариана Бояджиева от БСП-Лява България посочи, че в законопроекта, внесен от левицата, е заложено пряко финансиране само за държавните и общински училища, които не събират пари от родителите и така нямат друг приход.

По думите й възпитаниците на частни школа може да получават безплатни учебници и да се ползват от методическо ръководство и стипендии.

„Заради малкия процент от бюджета, може да се стигне до недофинансиране, натоварване на общините и задълбочаване на неравенството”, заяви тя.

Дукова я репликира, като заяви, че законопроектът на БСП е бил внесен в „12 без 5” с цел да саботира техния, като в него е имало множество преписани пасажи, за което би трябвало да има оставки. Депутатът от ГЕРБ посочи, че в текстовете на левицата не е имало глава „Финансиране”, на което Бояджиева отвърна с твърдението, че управляващите са тези, които са внесли в бюджетната комисия проектозакона си без финансова обосновка.

„Не можем да говорим за ощетяване, когато става дума за децата на България. Проблемът е друг – позицията на синдиката е ясна: В момента, в тази тежка икономическа и финансова криза, в която се намира страната, не е разумно да се пренасочват средства, въпреки че частните училища имат своето място, имат своя принос”, заяви зам.-председателят на учителския синдикат Красимир Попов.

Той предложи в преходните и заключителните разпоредби да се запише, че финансирането на частните детски градини и училища ще започна, след като образованието получи над 5% от БВП.

Родители на деца и учители от частни училища скочиха срещу позицията на синдиката, а Дукова посочи, че заради кризата и другите социални системи не може да се отдели повече за просвета, макар да е декларирана като приоритет.