Държавата отпуска пари за подобряване на сигурността. Сред новите мерки са паникбутони и електронни карти.
На този фон в десетки училища нямат дори огради, които да спират нежелани посетители.
Проверка на образователното министерство показа, че в 1/3 от училищата учениците изобщо не се охраняват по време на учебния процес, а в други 306 има само частична охрана.
Столичното 51 СОУ е едно от първите училища, в което са въведени мерки.
Щом бие звънецът дежурните учители и ученици заемат местата си на пропускателния пункт.
Децата знаят как да постъпят, ако видят не познат – няма да го пуснат и ще сигнализират на дежурния преподавател.
На учениците са раздадени и карти за достъп.
В коридорите, стаите и двора са монтирани 72 камери, които се следят в няколко кабинета. Общината поетапно включва софийските училища към общинския център за видеонаблюдение, където полицията наблюдава в реално време и може да пристигне за минути. 51-во училище още не е включено и звънят на полицията сами.
По думите на директора Асен Александров понякога се случва да подават сигнал в СДВР. „Дори и днес ги извикахме преди един час. Видяхме трима младежи, които ни се видяха съмнителни”, разказва той.
В малките населени места инвестициите за сигурност са почти невъзможни.
В сградата на някогашната руска гимназия в Лом, например, се помещават две училища. За сигурността на 700 ученици отговаря само един човек. Има камери, но те се включват само за матурите.
„Да, аз съм „за" камери, особено след тези жестокости, които се случиха в училищата”, коментира Цветелина Димитрова, родител на ученик от Лом.
Предвид реалния риск от срутване на сградни елементи, засилване на сигурността на този етап изглежда по-незначителна грижа.
Кметът на Лом Пенка Пенкова разказва, че общината се опитва да търси паралелни възможности – за сграден фонд и за вътрешна сигурност на учениците.
Министерството на образованието иска от кабинета 1,5 млн. лв. за затягане на контрола. Но от парите ще се възползват само държавните училища, които са около 450.
Експертът Лазар Додев от МОН обяснява, че нововъведенията ще са различни според нуждите на учебните заведения – на места ще има видео наблюдение, на други турникет, а на трети може да бъде допълнително осветлението за училищата.
Националните програми за осигуряване на допълнителните пари са публикувани за обществено обсъждане.
Училищата може да започнат да кандидатстват с проектите си след обнародването на националните програми в Държавен вестник.