Без дебати депутатите гласуваха ударно на първо четене промените в Наказателния кодекс.
За престъпления, при които е причинена смърт вече няма да има възможност за споразумение с прокуратурата.
До тази поправка се стигна след серия от протести на роднини и приятели на убити при катастрофи. Към нея депутатите добавиха и случаите на смърт, причинена по непредпазливост.
В особено тежки случаи, когато има загинал при катастрофа, наказанието става от 3 до 10 години затвор, вместо сегашните 6 години
Ако при катастрофа, станала на пешеходна пътека или причинена от водач без книжка, бъде нанесена тежка или средна телесна повреда, наказанието е от 1 до 5 години затвор, а в особено тежки случаи - от 2 до 8 години.
Поправката ще може да се прилага също и при лекарските грешки и трудови злополуки.
Предложените изменения бяха внесени от депутата от ГЕРБ Анастас Анастасов. От общо гласувалите 91 народни представители, промените подкрепиха 82 депутати, а девет се въздържаха.
В мотивите за тях се посочва, че
броят на убитите на пешеходна пътека се увеличава тревожно
и за да бъдат минимизирани подобни случаи, е необходима по-висока култура на движение по пътищата от всички участници и повишена отговорност на водачите. Затова в НК се въвежда и квалифициращо обстоятелство - "пешеходна пътека".
Ключов момент е и повишаването на наказателната отговорност при произшествие, причинено от неправоспособен водач
Според Анастасов липсата на свидетелство за правоуправление на МПС и управлението му без необходимата подготовка и квалификация са една от основните причини за тежки инциденти в страната през последните години.
Промените на Анастасов предвиждат още
минимум година затвор за шофьор, причинил средна или тежка телесна повреда на повече от един човек след употреба на алкохол или наркотици
Законопроектът за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, внесен от народния представител Михаил Миков, не беше приет от парламента. Депутатът от коалиция за България предложи разширяване на кръга от престъпления, за които се налага конфискация на имущество, който да включва трафик на хора, организиране, ръководене и участие в организирана престъпна група.