Нови данни на синдикат "Образование" към КТ Подкрепа показват, че има остър недостиг на учители в страната. Най- голяма е необходимостта от квалифицирани преподаватели по чужди езици и информационни технологии.

Коментарът на синдикатите на тези данни е, че проблемът с липсата на учители, особено по чужди езици и информационни технологии е толкова голям, че дори да се удвои държавната поръчка към университетите с тези специалности, проблемът няма да бъде решен.

В Пловдив, София, Плевен, Кюстендил, Стара Загора недостигът на учители е най-голям. В столицата например най-крещяща е нуждата от преподаватели по английски, информационни технологии, български език и начални учители. В Плевен са нужни математици, учители по физика, химия и биолози.

Малките училища пък изпитват нужда от хибридни специалности от типа „география-история", „математика-информатика", „български-история". По този начин те балансират нисък бюджет с качество на преподаването.

Реално обаче проблемът е повсеместен. До 2018 г. професията „учител” ще бъде една от най-търсените, призна и социалният министър Хасан Адемов.

Отвъд цифрите

Срещнахме се с учители от двата най-търсени учебни предмета - английски език и информатика.

Нели Райкова е учител от 9 години. Преди 6 години се преквалифицира. Причината - учители по информационни технологии се търсят, а заплатата й зависи от броя часове.

„Учебните часове по домашна техника и икономика са малко и това не ми даваше възможност да работя като такава само тук. Затова се наложи преквалификацията ми като учителка по информационни технологии.", обяснява тя.

Таня Стаматова има зад гърба си 30-годишен стаж. Сега е преподавател по английски в езиковата гимназия в Стара Загора. Според нея учителите по английски не достигат заради интереса към езика.

„Демотивацията идва от това, че в крайна сметка заплащането на труда е едно и също. И в много случаи се получава парадокса, хора, които нямат нужната квалификация да бъдат дори с по-добро заплащане, тъй като те вземат повече часове”, посочва тя.

Най-потърпевши са учениците. „Много по-трудно е да се оправят грешки и в произношението и в цялостното звучене на езика, отколкото ако започнем да преподаваме на децата от нула”, смята преподавателката.