Асоциациите на ресурсните учители и на хората с увреден слух искат повече специалисти и по-достъпна образователна среда за децата, които не чуват.
Кои са основните трудности, с които се сблъскват специалните деца в училище?
За 8000 деца с увреден слух всеки един учебен час е в пъти по-труден, защото гадаят по устните на учителя какво им преподава.
Три са специалните училища за деца с увреден слух в цялата страна. Посещават ги 400 деца, а родителите на още 700 предпочитат обучението им в масовите училища, но там няма специалисти по жестов език.
На Запад в почти всяко голямо училище има преводач по жестов език. У нас те са едва около 30 и всички над 55-годишна възраст.
В столичното 41 училище се обучават пет деца с увреден слух. Едно от тях е Ема. Майка ѝ Катя също не чува, но иска по-добре бъдеще за дъщеря си и затова я записва в масово училище, за да бъде равна с другите.
Моника учи в същото училище. Преди две години ѝ поставят кохлеарен имплант, с който чува, но до определена степен.
У нас не достигат 800 ресурсни учители, затова често се налага общообразователните учители да поемат и техните функции.
В много области на страната има само по един ресурсен специалист за деца с увреден слух.