Организаторите на концерти на световни звезди у нас плащат само на изпълнителите, а авторските права масово не са уредени. Това обявиха от „Музикаутор” на нарочна пресконференция. Според организацията Министерството на културата бездейства от години.
По техни сметки, около 2 млн. лв. годишно губят авторите на текст и музика от неплатени права на концерти – основно български, но също и такива събития като шоутата на Роби Уилямс, KISS, Nightwish и Дженифър Лопез.
Министерството на културата изисква от „Музикаутор” да предоставят билети за събитията, за да могат държавни служители да направят проверки на място. Организацията обаче е на мнение, че могат да се използват и инспектиращите функции на МВР.
На този фон, масово се прехвърлят фирми на роми и безимотни. „Една от най-големите, „Болкан Ентъртеймънт Къмпани”, която ни дължи над 250 000 лв., миналата година беше прехвърлена на малоимотен българин. Въпреки това, продължава със следващи големи събития, каквото беше Nightwish”, посочи Момчил Даскалов от „Музикаутор”, който допълни, че подобни практики има и със „Симфоникс Ентъртеймънт”, „Моко Солюшънс” и други.
„Прави впечатление, че тези концерти се организират в зали, чийто принципал е държавата с нейните институции, а в същото време те се наемат от фирми, нарушаващи закона“, подчерта Иван Димитров и допълни, че това показва ясно кого подкрепя държавата – правоносителите или незаконните действия на организаторите.
Организацията смята, че омагьосаният кръг може да бъде избегнат ако се задължат организаторите да внасят авансови гаранции.
Реакцията на промоутърите
От „Болкън Ентъртеймънт Груп” обявиха, че твърденията на „Музикаутор” не отговарят на истината. Компанията е с ясна собственост, а по отношение на концерта на Nightwish разполага с документи и имейл комуникация с праводържателя.
До договор тогава не се стигнало заради опити на „Музикаутор” да променя клаузи в последния момент.
Другите споменати днес фирми на този етап официално не коментират темата.