Министерството на туризма започва да отнема звезди от неизрядните хотели. На няколко хотела ще бъде намалена категоризацията заради оплаквания на туристи и нарушения.
Изключително успешен летен сезон отчитат туристическият бранш и държавата. Над 5 милиона чужди туристи са посетили страната ни между април и септември.
Към тях се прибавят и над 2 милиона българи, почивали в морски или планински курорт. Всъщност повече българи са избрали нашето Черноморие за лятната си ваканция.
Най-търсени това лято бяха 4 и 5-звездните хотели, които се запълниха над 95%. При по-високите категории и оплакванията са по-малко, но проблемите с обслужването ол инклузив продължават.
„По отношение на очакванията от страна на туриста какво трябва да бъде менюто в ол инклузив и съответно неговата недостатъчност винаги”, коментира министърът на туризма Николина Ангелкова.
Освен стая, храна и басейн, ол инклузивът трябва да предоставя и други услуги, но малко хотели у нас ги предлагат - повече спорт например.
„Не само един малък фитнес с една бягаща пътека, два дъмпела и една щанга, а такива активности като дартс - игри, които не изискват кой знае каква физическа подготовка от туриста, но да ги изкара от хотелските стаи”, заяви доц. Огнян Къчев, преподавател по лична защита и спорт.
Много хотелиери предлагат обиколки по молове и хипермаркети, но не и турове до забележителности.
„Например полудневни, целодневни екскурзии - всичко онова, което би могло да изведе туриста извън този комплекса, в който е настанен, защото е се превръщат почти като санаториум”, отбеляза Желю Душев от Варненската туристическа камара.
За лятна почивка морските ни курорти са избрали над 5,3 милиона чужди туристи и около 2,5 милиона българи.
Приходите също се увеличават - до края на юли са близо 3,5 млрд. лв. Предизвикателство пред бранша е да удължи сезона - с културно-исторически и спа туризъм.
В този хотел например вече работи медицински център за следболнично долекуване.
„Като се предлагат съответно медицински грижи, могат да бъдат установени в хотела, да се настанят и да се извършват някои видове медицинско обслужване”, смята Силвия Карагеоргиева, управител на хотел.
За да е успешно и следващото лято, хотелиерите трябва да инвестират в материалната база и в развитието на обслужващия персонал.
За компенсиране на недостига на кадри вече е възможно наемане до 90 дни на сезонни работници от страни извън Европейския съюз. Догодина по курортите ни ще работят повече граждани на Русия, Молдова и Украйна.