Теснолинейката, която се извива по железния път през долини и клисури в Югозападна България, е единственият спасител за околните села, но може да се изправи пред съкращенията, готвени от правителството в България, което се опитва да модернизира държавните железници. Така започва репортаж на „Ройтерс” за теснолинейката от Септември до Добринище и състоянието на БДЖ.
„Корупция и лошо управление от години спъват държавните железници, които са сред най-неефикасните в Европа, докато работници са хващани да крадат гориво от локомотивите. Много линии не са променяни значително след падането на комунизма през 1989 г. въпреки резкия спад на населението”, пише агенцията.
Но линията Септември-Добринище, през която някога е минавал основен път на траките, отдавна е основна част от живота на местната общност. „Когато „Ройтерс” пое на път по живописния маршрут, пътниците, които срещна като непознати, скоро говореха и се смееха заедно”, пише агенцията.
„Ако правителството спре този маршрут, голяма част от живота в тези малки, отдалечени села постепенно ще спре”, казва Дочка Иванова, една от жените във влака. „Това ще бъде бедствие за региона казва пенсионерката, докато други около нея носят големи торби с бутилки мляко – едно от малкото препитания в региона.
Местните са ужасени от възможността влакът да бъде заменен от автобус. „Влакът е единствената възможност за хората от няколко села. И говорим за бедни хора, чийто единствен приход е млякото, което продават от своите една или две крави”, допълва Иванова. „Те трябва да пътуват, за да продадат млякото и да купят основни продукти, за да оцелеят”, казва жената и добавя, че по тези места така се живее от десетилетия.
Грешни решения
България преживя бърз икономически растеж, след като се присъедини към Европейския съюз през 2007 г., но голяма част от инфраструктурата в страната е в много лошо състояние, пише „Ройтерс”. Подобренията в БДЖ могат да помогнат за туризма и икономиката, но планът за реформа в железниците може да доведе до съкращаване на 1200 работни места.
Реформата е чувствителна, пише агенцията и обяснява, че БДЖ е един от най-големите работодатели в страната с над 20 000 души персонал, но загубите му са скочили на 51 млн. лв. през миналата година от 9 млн. лв през 2013 г.
Няколко правителства избягваха модернизацията, а през годините са били взети и много грешни решения, коментира агенцията. „Ройтерс” цитира шефа на БДЖ Владимир Владимиров, според когото наред с грешните решения, железниците са станали жертва на непоследователни политики.
„За държавата железниците не са били приоритет. В същото време структурата на населението, както и товарните маршрути се промениха. Това не беше взето предвид и системата не се адаптира към новите реалности”, обясни той.
Световната агенция обръща внимание на ниските заплати на служителите и на бавната скорост на влаковете. Но отбелязва, че има няколко добри новини за БДЖ – възможността страната да получи средства от ЕС за подобряване и на железопътната инфраструктура. Освен това е възможно до края на годината България да открие първата си високоскоростна връзка между Пловдив и границата с Турция след години забавяне, пише още „Ройтерс”.