Защитени ли сме във виртуалното пространство? Експерти твърдят, че интернет компаниите все повече използват личните данни на потребителите за собствени цели.
Мурад Касим има дългогодишен опит в областта на интернет-сигурността. Не одобрява, че големите компании злонамерено ползват личните данни на гражданите. Нарича заблуда увереността, че най-големите търсачки печелят именно от търсене.
„На база на ключови думи, които търсите, на вас ви се изгражда много подробен профил, в който се указва какви политически наклонности имате или всеки петък се знае например, че отивате на дискотека”, обясни Мурад Касим, който е мениджър „Проекти” в софтуерна компания.
И така, в петък вечер получавате реклама на нов клуб или на алкохолна напитка. Ако пък отчетете във Фейсбук, че в понеделник тренирате, точно тогава ви препоръчват спортен екип.
Всеки ден софтуерните инженери измислят все по-добри алгоритми за анализ на поведението на потребителите. Така те стават все по-предвидими.
А често сме си виновни и сами - предоставяйки информация повече, отколкото трябва. Най-честите грешки - качваме снимки в социалните мрежи, с които някой може да злоупотреби.
Венелин Добрев например е използвал елементарна парола и му откраднали профила. „Имаше изпратени съобщения до няколко мои приятели с искане за финансови средства и такива неща, за щастие всичко се размина, защото те веднага ми се обадиха”, обясни потребителят.
От използване на данни страдат и фирмите. „Много важен е моментът в една компания да има човек, който разбира от това, да се предотвратят възможности за хакове”, препоръчва Ивелин Иванов, изпълнителен директор на софтуерна компания.
„Бази данни с потребителски имена, пароли и мейли на десетки хиляди потребители биват продавани за жълти стотинки на заинтересовани лица”, обясни Мурад Касим.
Най-честите злоупотреби са продажба на лични данни, измама с ЕГН или източване на кредитни карти.