КАТ планира да започне да снима шофьорите тайно с помощта на 28 нови суперкамери. Те ще са преносими и ще се слагат всеки ден на различни места.

Радарите ще са с нов софтуер и ще контролират всичко – дали нарушителите имат винетка или сключена "Гражданска отговорност".

До края на седмицата ще стане ясно дали ще се намерят пари за устройствата. Идеята е суперрадарите да се купят с пари от Фонда за пътна безопасност, в който се събират парите от глобите на пътя. По този начин всеки нарушител ще финансира новите камери.

Снимка: btvnovinite.bg

Суперрадарите струват по 55 хил. лв. всеки. На статив са и могат да се местят в различни невралгични участъци. Използват се в цяла Европа, а на много места полицията ги крие.

По думите на експерт по пътна безопасност Алекси Стратиев и в Италия крият камерите в различни табла или кофи за боклук. "Не мисля, че ще стигнеме дотам", коментира той.

Експертите са категорични, че у нас радарите няма да се крият по кофите, но и няма да се оставят без надзор.

Снимка: btv.bg

"Ще ги ползват по най-конвенционалния начин – камера на пътя, с изнесен полицейски екип встрани от него", казва Стратиев.

Шофьорите пък признават, че ги дразнят не камерите на пътя, а катаджиите, скрити в храстите.

"По-скоро съм "за". Да има някакъв контрол, в Европа е така....ама като сложат повече камери, да махнат постовете, дето се крият полицаите", смята Валентин Мекушин.

Здравко Борисов се съгласява. "Вижте какво става по пътищата – непрестанно има катастрофи, всеки си кара както си иска", коментира той. 

Снимка: iStock

За да влязат устройствата в употреба обаче, трябва да се промени и пътния закон. Поправката ще позволи на КАТ отново да снима тайно и да не слага предупредителни табели за радар на пътя.

Според председателя на Комисията по транспорт в НС Настимир Ананиев практиката да се предупреждават водачите не е ефективна. "Шофьорът намалява като види тази табела, след това увеличава скоростта си. И за мене това не работи в превенция на скоростта", коментира той.

До момента в транспортната комисия няма предложения за отпадане на тайното снимане. Депутатите вече одобриха на първо четене криенето на радарите по храстите.

Шофьорите обаче ще могат да се информират в интернет кой и откъде ги снима.

Местата за видеоконтрол се публикуват на страниците на областните полицейски дирекции.

Целта на тайните радари е да се намали скоростта и да се спре войната на пътя, при която през 2015 г. загинаха над 700 души.