КАТ планира да започне да снима шофьорите тайно с помощта на 28 нови суперкамери. Те ще са преносими и ще се слагат всеки ден на различни места.
Радарите ще са с нов софтуер и ще контролират всичко – дали нарушителите имат винетка или сключена "Гражданска отговорност".
До края на седмицата ще стане ясно дали ще се намерят пари за устройствата. Идеята е суперрадарите да се купят с пари от Фонда за пътна безопасност, в който се събират парите от глобите на пътя. По този начин всеки нарушител ще финансира новите камери.
Суперрадарите струват по 55 хил. лв. всеки. На статив са и могат да се местят в различни невралгични участъци. Използват се в цяла Европа, а на много места полицията ги крие.
По думите на експерт по пътна безопасност Алекси Стратиев и в Италия крият камерите в различни табла или кофи за боклук. "Не мисля, че ще стигнеме дотам", коментира той.
Експертите са категорични, че у нас радарите няма да се крият по кофите, но и няма да се оставят без надзор.
"Ще ги ползват по най-конвенционалния начин – камера на пътя, с изнесен полицейски екип встрани от него", казва Стратиев.
Шофьорите пък признават, че ги дразнят не камерите на пътя, а катаджиите, скрити в храстите.
"По-скоро съм "за". Да има някакъв контрол, в Европа е така....ама като сложат повече камери, да махнат постовете, дето се крият полицаите", смята Валентин Мекушин.
Здравко Борисов се съгласява. "Вижте какво става по пътищата – непрестанно има катастрофи, всеки си кара както си иска", коментира той.
За да влязат устройствата в употреба обаче, трябва да се промени и пътния закон. Поправката ще позволи на КАТ отново да снима тайно и да не слага предупредителни табели за радар на пътя.
Според председателя на Комисията по транспорт в НС Настимир Ананиев практиката да се предупреждават водачите не е ефективна. "Шофьорът намалява като види тази табела, след това увеличава скоростта си. И за мене това не работи в превенция на скоростта", коментира той.
До момента в транспортната комисия няма предложения за отпадане на тайното снимане. Депутатите вече одобриха на първо четене криенето на радарите по храстите.
Шофьорите обаче ще могат да се информират в интернет кой и откъде ги снима.
Местата за видеоконтрол се публикуват на страниците на областните полицейски дирекции.
Целта на тайните радари е да се намали скоростта и да се спре войната на пътя, при която през 2015 г. загинаха над 700 души.