Учителският стаж спира да е единственият критерий за кариерно развитие на педагогическите специалисти. То вече ще зависи и от квалификацията и резултатите от атестирането. Това предвижда проектът на Държавния образователен стандарт за учители, директори и другите педагогически специалисти, съобщиха от МОН.
„Ако досега кариерното развитие е можело да се осъществява само на периоди от 10 години натрупан стаж, то сега инициативността на учителите, желанието им да се квалифицират и усилията, които хвърлят в училище, могат да им помогнат да израснат и в рамките на четири години”, поясни зам.-министърът на образованието и науката Диян Стаматов.
Учителите са задължени за 4 години да преминат 48 академични часа през одобрени програми за повишаване на квалификацията във външни институции и отделно по 16 часа на година в училището, в което работят. Ще се трупат и квалификационни кредити, които в последствие играят роля при атестирането.
Програмите за квалификация и институциите, които ги провеждат, ще се водят в специален регистър, за да няма злоупотреби с мними фирми. Директорите на училищата ще са длъжни да подкрепят учителите, като им предоставят време, отпуск и средства.
Стаматов уточни, че средствата идват по линия на Фонд Работна заплата и по Националната програма „Развитие на педагогическите специалисти“, но и по Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, грантови схеми и програми като „Еразъм +”.
Всеки педагогически специалист ще има свое професионално портфолио, в което ще се съхраняват документи и материали, отразяващи активното му участие в образователния процес, в извънкласната и извънучилищната дейност, професионалните му изяви, постиженията на учениците му, както и квалификацията за период от 4 години.
Атестирането ще се базира на самооценка и оценката на комисия. За учителите комисията ще се избира от педагогическия съвет. Ще бъдат атестирани и директорите. Те ще бъдат оценявани, освен от педагогическия съвет, и от представители на финансиращия орган (най-често общината) и на Обществения съвет, като е предвидена възможност за директорите на професионални гимназии в комисията да има и представител на бизнеса.
Първите атестации ще се проведат през учебната 2020/2021 година, но дотогава учителите имат възможност да работят по своята квалификация и професионално портфолио. Педагогическите специалисти ще получават оценки на базата на специално изработена анкетна карта с 25 въпроса, а тези, които имат ниски оценки, ще получават допълнителна подкрепа.