Карането на колело в София има потенциала да спасява годишно по 195 човешки живота, които иначе стават жертва на автомобилни катастрофи, замърсяване и недостатъчна физическа активност.

Продажбата и поддръжката на велосипедите и нужните градоустройствени промени пък могат да спомогнат за разкриването на 1332 работни места (при 53 в момента).

Това показват резултатите от съвместно проучване на Комисията за Европа на ООН (КЕОН) и на регионалното представителство за Европа на Световната здравна организация (СЗО), предаде БТА.

Според данните, които обхващат европейските страни, САЩ, Канада, Израел и бившите съветски републики, велосипедите са едва 1% от средствата за придвижване в столицата. Очаквано, на първо място е Амстердам, където делът е цели 33%. По назад са столиците на Германия, Швейцария и Словения с по над 10 на сто.

Любопитен факт от изследването е, че в Рим и Минск практически няма граждани, които да се придвижват с колело.

Замърсяването на въздуха поради интензивния трафик отнема 500 000 живота в изследваните градове, докато други 90 000 загиват годишно при автомобилни катастрофи.

Доколкото ползването на градския транспорт не изисква системни физически упражнения, това го прави един от факторите, които ежегодно причиняват смъртта на 1 милион души. Шумът от градското движение има вредни последици за близо 70 милиона жители на столични градове, сочат данните на ООН.

Най-голямо увеличение на работните места и намаляване на жертвите ще бъде постигнато в Москва - 12 085 и 2912, Лондон - 8196 и 613 и Анкара - 5122 и 565. Общо за региона прогнозата е 76 658 нови работни места и 9401 спасени живота.