В просветното министерство има изключително много възражения срещу проекта на наредба, с която се намаляват с между 35 и 40% часовете от философския цикъл в гимназията. Това стана ясно от думите на главния експерт Коста Костов в студиото на „Тази сутрин”.
„Става дума за проект на наредба, при всички положения, това не е окончателен текст”, подчерта той. По думите му положителното в случая е, че нито едно от възраженията не противопоставя философията на гражданското образование, което се въвежда в горен курс.
Той отбеляза, че граждански науки се изучават у нас от края на XIX век, като традицията е те да са надграждане на това, което дава философията.
„В този вид не може да се случи никакво надграждане, този хорариум не позволява изграждането на каквото и да е”, категоричен беше доц. д-р Веселин Дафов от Софийския университет. Той посочи, че предлаганите промени нямат никакви мотиви и основания, а общественото обсъждане е останало на заден план заради местните избори и политическите скандали.
„Няма как философията да премине в друг, освен във философия”, подчерта той.
По думите му ситуацията все пак е показала колко са подготвени учителите по предмета и колко бързо се е мобилизирала философската общност.
Английски чрез математика или математика чрез английски
Друг съществен проблем в предлаганата реформа е намаляването на задължителните часове по чужд език до 2-4 седмично. Учителят Галина Бечева от 9ФЕГ посочи, че в нейното училище спадът е в размер на над 330 часа, а методическото прекъсване на цикъла на интензивно обучение след 8 клас в крайна сметка е с висока социална цена.
Главният експерт Анна Арсениева на свой ред отбеляза, че по закон е записано, че в 9 и 10 клас на езиковите гимназии най-малко 3 общоизбираеми дисциплини трябва да бъдат на чужд език.
„Чуждият език не е само граматика, той е и приложение. Към двата часа задължителни се прибавят между 6.5 и 10 часа пак език – история, химия, физика, биология, това е друг вид чужд език, но пак е чужд език”, подчерта Арсениева.
Бечева я репликира, че идеята на билингуалното обучение е децата да усвояват нова материя чрез чуждия език, а не обратното.
Все пак ще е възможно да се намерят още часове като избираеми.