Около 90 на сто от учениците в българското средно образование са изучавали английски език през 2012 г., сочи цитиран от БТА анализ на Евростат за изучаването на чужди езици в образователните системи на страните-членки на ЕС.
Близо 34 на сто от учениците в средното ни образование са изучавали немски език, а едва 13 на сто са предпочели изучаването на френски, отчитат данните на европейската статистика.
Около 74 на сто от българските ученици през този период са изучавали по два и повече чужди езика, което ни поставя доста напред по този показател в сравнение с някои други страни-членки – средното за ЕС ниво е 50.6 на сто.
Така например най-ниско регистрирани данни за изучаването на два или повече езика е отчетено в иначе известната с туризма си Гърция – едва 3.5 на сто. Следват Великобритания – 4.4 на сто, Португалия, 5.3 на сто и Ирландия – 7.6 на сто.
Най-високи са показателите в Люксембург и Белгия, където обаче и официалните езици са повече от един.
Както и в България, най-масово в страните на ЕС се изучава английски: в Малта и Кипър всички ученици от началния и средния курс изучават задължително езика на Шекспир. С висока степен над 99 на сто английският е задължителен и в образователните системи на Лихтенщайн, Норвегия, Австрия, Испания, Италия, Полша, Хърватия, Франция.
Според европейската статистика след присъединяването на Хърватия в рамките на ЕС има 24 официално признати езика.
В допълнение има и местни регионални малцинствени езици като каталонски, галисийски или баски в Испания, или уелски и шотландски във Великобритания. Някои от тези езици като каталонски или уелски са придобили статут като другите официални езици в ЕС и тяхното използване се разрешава въз основа на административно споразумение между ЕС и молещата страна-членка.