Центровете за спешна помощ дискриминират пациентите по възрастов признак. Това показва проучване на Центъра за защита на правата в здравеопазването. При обаждане на телефон 112 се отправял въпрос първо за възрастта на пациента и нерядко се отказвало посещение, ако той е в напреднала възраст или с тежко увреждане.

Линейките в София, Варна, Бургас и Пловдив закъснявали с от 30 минути до няколко часа. Това обяви пред bTV д-р Стойчо Кацаров от Центъра за защита на правата в здравеопазването. Оттам отбелязват, че хора с инсулт или психически разстройства са връзвани за леглата с бинтове, за да създават по-малко грижи за персонала.

„Прочетох този доклад и до голяма степен той отговаря на истината. Определено имаме закъснения, но не с часове”, призна директорът на спешната помощ в столицата д-р Георги Гелев. Той обаче категорично отрече да има дискриминация по възрастов принцип.

„Нямаме приоритет за обслужване на пациентите спрямо годините. Може да имаме 20-годишна лигла, която смята че умира, и 80-годишен, който е със сериозни симптоми. В този случай ще обслужим възрастния пациент”, увери Гелев.

Частен случай?

На 20 ноември 2013 г. в столичния кв. „Люлин” бащата на Валери Наков започва да се задушава. „Баща ми имаше редица заболявания. Започна да се задушава, със сърцето имаше проблеми и се обадихме, но дълго време помощта не идваше и така изгубихме човека”, разказва Валери.

„Бях уведомен, че линейката изобщо не е тръгнала, поради това, че всички екипи са заети. И в крайна сметка линейката пристигна час и половина след първото повикване. Междувременно баща ми почина”, казва мъжът.

От Министерството на здравеопазването е направена проверка по случая. Според нея по време на първото позвъняване са работили 13 екипа, като през цялото време линейките са били по адреси.

Добрият пример

В еленското село Тодювци пенсиониран фелдшер се грижи за жителите на 4 села за своя сметка, а личният му автомобил се ползва като линейка. Христо Захариев е пенсионер. 67-годишният мъж и сега доработва, на граждански договор, при джипи в Елена. „Докторът", както го наричат хората, познава всички поименно и знае болежките им. Посещава ги по график. Фелдшерът е на разположение на пациентите денонощно. Заплатата му е 157 лева. За преглед взима по левче.

Превръща в лекарски кабинет една стая, веднага щом закриват здравната служба. Отдалечените други 3 села здравният работник посещава с личен автомобил и гориво за своя сметка. Със съпругата му - медицинска сестра, отдавна не броят спасените човешки животи.